De topmannen van Volkswagen, Daimler en BMW op de dieseltop in Berlijn ANP
NOS Nieuws Economie Aangepast

Duitse Dieseltop: vijf miljoen auto's terug naar de garage

Ruim 5 miljoen dieselauto's in Duitsland worden teruggehaald naar de garage voor de installatie van nieuwe software. Ook de 2,5 miljoen Volkswagens die al een update hadden gehad. Door de aanpassing moeten de auto's minder vervuilend zijn. Dat is de belangrijkste uitkomst van de 'dieseltop' in Berlijn, met vertegenwoordigers van de auto-industrie en de politiek.

Duitse media spreken van een Minimalkompromiss. Strengere maatregelen, zoals het aanpassen van de hardware van de auto's, hoeven de autofabrikanten niet te nemen. In Duitsland werken 800.000 mensen in de auto-industrie. Nog eens 1,5 miljoen banen zijn indirect afhankelijk van de sector.

25 procent

De Duitse regering riep de auto-industrie op het matje nadat het gesjoemel met de uitstoot van diesels niet beperkt bleef tot Volkswagen. Ook de verdenkingen van kartelafspraken tussen de grote Duitse automerken leidde tot extra druk op de politiek om actie te ondernemen tegen de grote automerken.

Ongeveer 2,5 miljoen Volkswagens hadden al een software-aanpassing gehad, maar ook die auto's moeten volgens de Duitse autobranchevereniging VDA opnieuw naar de garage. Daar komen nu ook diesels van Audi, Mercedes, BMW en Opel bij. Volgens de VDA kan de uitstoot van stikstofoxide daarmee met zeker 25 procent teruggebracht worden zonder dat het gevolgen heeft voor het verbruik. Daarmee zouden de auto's schoon genoeg zijn om in de steden te mogen blijven rijden. Verschillende Duitse steden overwegen namelijk een dieselverbod.

Kosten

De kosten van de hele operatie zijn voor de autoconcerns. Tegelijkertijd moeten zij ervoor zorgen dat de verandering onder de motorkap niet leidt tot meer brandstofgebruik of minder vermogen. Ook mag de levensduur van de auto niet veranderen.

In Nederland kregen eerder al 170.000 bezitters van een sjoemeldiesel een oproep om hun auto een software-update te laten geven. Tot nu toe heeft iets meer dan de helft daar gebruik van gemaakt. Veel eigenaren zijn afhoudend na berichten over optredende klachten of mindere prestaties van de auto na de update.

STER reclame