Het nieuwe alcoholvrije 0.0 van Heineken
NOS NieuwsAangepast

Heineken: we hebben Youps zegen voor ons nieuwe alcoholvrije bier

Bierbrouwer Heineken heeft een prima tweede kwartaal achter de rug, met groei in alle biermarkten waar Heineken actief is. Meer bier en hogere prijzen stuwen de omzet en winst, geholpen door het goede weer in Europa en de paasdagen die in het tweede kwartaal vielen.

De omzet van de op een na grootste brouwer in de wereld kwam uit op 10,5 miljard euro, een stijging van bijna 4 procent, tegen 10,1 miljard in hetzelfde kwartaal van 2016.

De nettowinst van 440 miljoen euro is flink meer dan de 296 miljoen van vorig jaar, toen er flink moest worden afgeschreven op activiteiten in Congo.

Youp van 't Hek

In totaal brouwde Heineken in het tweede kwartaal 57,4 miljoen hectoliter bier, tegen 53,5 miljoen een jaar geleden. Het meeste, ruim 40 procent is voor de Europese markt, gevolgd voor de Noord- en Zuid-Amerikaanse markt

Heineken werkt ook hard aan de strategie van een breder assortiment aan bieren waaronder speciaal- of craftbieren, zoals IPA, het abdijbier Affligem, en ciders. Maar de speciaalbieren staan nog in hun kinderschoenen, zegt topman Jean-François van Boxmeer.

We hebben de zegen van Youp van 't Hek.

Heineken-topman Jean François van Boxmeer

In maart lanceerde Heineken in zestien Europese landen het alcoholvrije 0.0 bier. De introductie ging goed, zegt Van Boxmeer tegen de NOS. "Het is goed van stapel gelopen, maar het is een begin en we moeten wel een paar jaar wachten voor we kunnen zeggen dat het echt een succes is", zegt Van Boxmeer tegen de NOS.

Bijna dertig jaar geleden liep de introductie van Buckler nog uit op een fiasco. Het alcoholarme (en later alcoholvrije) biertje van Heineken was in 1989 het mikpunt van spot in de oudejaarsconferentie van Youp van 't Hek: "Buckler-drinkers. Van die lullen van een jaar of veertig die naast je in het café staan met die autosleutels. Rot eens op, jongen. Ga in de kerk zuipen, idioot!"

Van het imago van "gereformeerd bier" kwam Buckler niet meer af en eind 1993 verdween het van de markt. Voor een herhaling met Heineken 0.0 is Van Boxmeer niet bang. "De tijden zijn veranderd en we hebben de zegen van Youp van 't Hek gekregen", zegt hij lachend. "De mentaliteit is opgeschoven en er is plaats voor alcoholvrij bier na het sporten, wanneer je gaat rijden, of voor wie wat anders dan melk bij de lunch wil."

De marktomstandigheden in sommige regio's blijven wisselend en de wisselkoersen blijven Heineken parten spelen door de duurdere euro. In Europa wordt er stevig doorgedronken, net als in Noord- en Zuid-Amerika. Ook in het door een economische crisis getroffen Brazilië steeg de bierverkoop weer, met dubbele cijfers.

In Oost-Europa, het Midden-Oosten en Afrika pikken bierdrinkers de draad weer op. Alleen in China en Vietnam daalde de bierconsumptie.

Er werd meer aan het bier verdiend. De winstmarge per hectoliter steeg met meer dan 3 procent.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl