Pizza crowdfunding

AFM: crowdfundingplatform moet investeerder sneller informeren

De AFM scherpt de regels voor crowdfunding aan. Volgens de toezichthouder onderschatten investeerders nog altijd de risico's.

Daarom moeten crowdfundingplatformen voortaan 48 uur voor een inschrijving voor een project opengaat, alle belangrijke informatie over dit project beschikbaar hebben op hun website. Steeds vaker moeten investeerders binnen een paar uur beslissen of ze mee willen doen aan een project. Daardoor houden ze te weinig rekening met alle risico's.

Crowdfundingplatformen moeten consumenten verder actief wijzen op het advies om hun risico's te spreiden, en maximaal tien procent van hun vermogen in crowdfunding te stoppen. Meer dan de helft van de investeerders houdt zich nu niet aan dit advies.

Geen inzicht wanbetalingen

Veel platformen geven nog altijd geen inzicht in de wanbetalingen op projecten, waar investeerders hun geld dus kwijtraken, ondanks dat de AFM verwacht dat ze dat wel doen. Toch stelt de toezichthouder dit nu nog niet verplicht. "In het najaar komen we met de uitkomsten van een uitgebreider onderzoek over wanbetalingen", aldus een woordvoerder.

Steeds meer mensen investeren in Nederland via crowdfunding omdat sparen weinig oplevert door de lage rente. Vorig jaar bedroeg het geïnvesteerde bedrag 150 miljoen euro en in de eerste helft van dit jaar alleen al ging het om 84 miljoen euro. Zes jaar geleden ging het nog maar om een paar miljoen euro. Er zijn inmiddels zo'n 50 crowdfundingplatformen actief.

De AFM kan op dit moment nog geen boetes uitdelen wanneer platformen zich niet aan de nieuwe regels houden, omdat deze nog niet in de wet zijn verankerd. "Wel kunnen we indringende gesprekken voeren. En in het uiterste geval kunnen we een vergunning intrekken", zegt de woordvoerder. Wanneer de regels wel in de wet zijn opgenomen, is nog niet duidelijk.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl