Burgemeester Ameland wil snel oplossing voor problemen met vaarroute

Aangepast
Peter de Vries / Texel
Geschreven door
Youssef Abjij

Er moet snel een oplossing komen voor de problemen met de vaarroute naar Ameland, zegt de burgemeester van het eiland, Albert de Hoop. De vaarweg naar Ameland wordt steeds moeilijker begaanbaar, doordat deze dichtslibt met zand en grind. De veerdienst van en naar het eiland loopt daardoor vertragingen op.

Vaargeul

De vaarroute Holwerd-Ameland loopt door een vaargeul, dat is een route tussen zandbanken in. Dat is goed te zien op onderstaande foto.

Pieter de Vries / Texel

De route is bijna twaalf kilometer lang en vrij bochtig en bevindt zich in een wantijgebied. Dat is een gebied dat zich kenmerkt door het natuurlijk dichtslibben. Door de veranderende natuurlijke omstandigheden van de Waddenzee gebeurt dat steeds vaker en daar heeft juist Ameland last van. Het wad wordt steeds hoger door zand en grind en boten kunnen daardoor minder goed en minder hard varen.

Deze browser wordt niet ondersteund voor het spelen van video. Update uw browser naar Internet Explorer 10 of hoger om video af te kunnen spelen.

De vaarroute van de boot naar Ameland

"Zolang er niets gebeurt, zijn er grote gevolgen voor de mensen die op het eiland wonen", zegt burgemeester De Hoop. "Zo zijn er mensen die na hun werk op het 'vaste land' niet meer thuis kunnen komen of moeten dat doen met flinke vertraging. Of als iemand voor een chemokuur naar de overkant moet, dan is het heel erg als de veerdienst vertraging heeft."

Ook maakt De Hoop zich zorgen over de economie van het eiland, want jaarlijks bezoeken ruim 600.000 mensen het eiland. "Toeristen komen vaak maar een paar dagen naar Ameland. Als een groot deel daarvan wordt verspild aan vertraging, dan is dat schadelijk voor ons imago."

Jaarlijks gebruiken zo'n 1,3 miljoen passagiers de veerdienst tussen Ameland en Holwerd. De recentste cijfers over vertragingen zijn uit 2016. Toen vertrok een derde van de afvaarten met een vertraging van 10 minuten of meer. Om de vaarroute begaanbaar te houden, baggert Rijkswaterstaat zes dagen in de week, zo'n tien uur per dag.

Werkgroep

Vorig jaar kwam een werkgroep met een eindadvies met korte termijn oplossingen voor de vaargeulproblematiek. Zo wordt onder andere geadviseerd om één van de bochten in de vaarroute af te snijden. Dat levert tijdswinst op. Ook zou een andere dienstregeling een oplossing kunnen zijn.

Minister Schultz van Infrastructuur en Milieu heeft al toegezegd om de afsnijding te realiseren en te financieren, maar dat gaat te langzaam, aldus burgemeester De Hoop. Het ministerie laat weten dat de verantwoordelijkheid van de realisatie bij Rijkswaterstaat ligt. Die organisatie is bezig met de voorbereidingen van de werkzaamheden.

STER Reclame