Mobiel inchecken in ov komt niet van de grond

Aangepast
NOS

De app om met je telefoon te betalen in het openbaar vervoer blijft kampen met problemen. Twee maanden na de introductie van de app 'OV-chip mobiel' is het 4702 mensen gelukt om hem aan de praat te krijgen. Dat is veel minder dan de bedoeling was, erkent een woordvoerder van het project.

Het idee van de app is dat ov-reizigers niet meer hoeven in- en uit te checken met een pasje, maar dat gewoon met hun smartphone kunnen doen. De dienst kwam op 22 mei beschikbaar voor telecomklanten van Vodafone, KPN en enkele dochterbedrijven van KPN. Alleen mensen met een Android-toestel kunnen de app gebruiken.

De dienst bleek al snel te kampen met kinderziektes. Het aanmeldproces voor de app bleek erg omslachtig en bovendien vaak vast te lopen. Vooral bij KPN-klanten ging het vaak mis, waardoor al na drie dagen werd besloten het project voor hen stil te leggen.

Dat probleem is nog altijd niet opgelost. Wel heeft de organisatie achter het project het weer mogelijk gemaakt voor KPN-klanten om zich aan te melden voor de app, zij het mondjesmaat. Dagelijks worden tien mensen toegelaten. Na de zomer wordt duidelijk wanneer ze de app ook daadwerkelijk kunnen gebruiken.

Balen

De directeur van Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart, zegt in het AD vandaag "dik te balen" van de introductie. In een reactie op dat artikel zegt de woordvoerder van het project dat de problemen voor een deel te wijten zijn aan de grote belangstelling in de eerste dagen.

Maar zij erkent ook dat er fouten zijn gemaakt. "We hadden erbij moeten zeggen dat het om een proefversie gaat", zegt ze. "En we hadden beter moeten uitleggen dat alleen downloaden niet genoeg is, dat je ook nog een procedure moet volgen om je aan te melden."

Experiment

Dat laatste is inderdaad wel een probleem, zegt ook Don Ginsel. Hij is kenner op het gebied van financieel-technologische ontwikkelingen. "Deze app is alleen leuk voor mensen die van experimenten houden. Nu moet de klant te veel moeite doen om het te laten werken."

Ginsel noemt de app geen slecht idee, maar wel een tussenoplossing. "De volgende stap is dat je instapt en gewoon automatisch wordt geregistreerd. Swipen met je ov-chipkaart of mobiel gaat sowieso verdwijnen."

STER Reclame