Het kantoor van Unilever in Rotterdam ANP

Unilever heeft in de eerste zes maanden een stevige winstsprong gemaakt. De winst van 3,3 miljard euro valt 22 procent hoger uit dan vorig jaar. De omzet kwam uit op 27,7 miljard, een toename van 5,5 procent.

De omzetgroei is helemaal te danken aan hogere prijzen, er werden niet meer producten verkocht. De groei zit vooral bij verzorgingsproducten zoals shampoo, tandpasta en zeep. Bij de soepen, sauzen en worsten lag de groei een stuk lager. IJs en icetea daarentegen verkochten wel goed.

De margarinetak van Unilever is als enige onderdeel niet echt winstgevend. Dat onderdeel van het concern staat inmiddels in de verkoop. Gegadigden zijn er nog niet. De margarinemarkt is bovendien een markt die krimpt en die levert Unilever steeds minder op.

Optimistisch

Het zeep- en voedingsconcern doet het niet slecht vergeleken met de concurrenten. Ondanks schommelingen in de wereldhandel lukt het Unilever om winstgevend te zijn. De economische crisis in Brazilië en belastingverhogingen in India drukken de vraag naar producten van Unilever. In Europa blijft de consument terughoudend.

Unilever is optimistisch over de toekomst. Het concern verwacht een versnelling van de omzetgroei in de tweede helft van het jaar door meer innovaties en investeringen in merken en marketing.

De zeep en voedingsgigant ziet zich gedwongen zijn beleid aan te passen na het overnamebod van de Amerikaanse concurrent Kraft Heinz van 134 miljard euro. Het wil winstgevender zijn en meer op de kosten letten en onrendabele onderdelen zoals de margarine-divisie afstoten.

In de eerste zes maanden is voor meer dan een miljard euro aan kosten bespaard.

STER reclame