Een screenshot uit de video

Doodrijder waarschuwt tegen telefoongebruik: ik wil mensen bewust maken

  • Annemieke van Put

    Beeldredacteur NOS

  • Annemieke van Put

    Beeldredacteur NOS

"Al is er maar één iemand die door mijn verhaal niet meer op zijn telefoon kijkt tijdens het rijden, waardoor een peuter blijft leven, volwassen wordt en een mooi leven heeft. Dan is dit het al waard geweest."

Koen, die niet met zijn achternaam in de publiciteit wil, had niet verwacht dat de video van verzekeringsmaatschappij Interpolis over smartphone-gebruik achter het stuur zo veel zou losmaken. De drie minuten waarin hij zijn verhaal vertelt, werden gisterochtend op Facebook geplaatst en zijn miljoenen keren bekeken en tienduizenden keren gedeeld.

Proef op de som

In de video nemen verschillende mensen de proef op de som. In de auto moeten ze op een circuit opdrachten uitvoeren met hun telefoon; oordopjes uit de knoop halen, een selfie maken of Instagram checken.

Bij niet iedereen gaat dat vlekkeloos; om de beurt knallen ze vol op een obstakel. In eerste instantie doen ze er nogal jolig over, maar dit verandert als ze even later tegenover Koen zitten.

Bekijk hier de video waarin de bestuurders, al dan niet slingerend, de opdrachten uitvoeren:

'Ik was met mijn telefoon bezig, het was mijn fout'

Koen vertelt de proefpersonen over die vrijdagmiddag zes jaar geleden toen hij met 90 kilometer per uur vol op de auto voor hem knalde. Hij zocht een nummer in zijn telefoon en had niet gezien dat de auto's voor hem ineens stilstonden.

De bestuurder, de moeder van de twee kinderen op de achterbank, raakte zwaargewond. Een van de kinderen overleed later in het ziekenhuis. "Ja, dan stort je wereld in", zegt Koen in de video. Diezelfde avond stond de politie bij hem op de stoep om te vertellen dat het jongetje was overleden.

"Het is heel wrang om 'succes' te hebben over de rug van een verschrikkelijk ongeluk en het gemis van een kind", zegt Koen tegen de NOS. "Maar uiteindelijk is deze video maar met één reden gemaakt: bewustwording. En dan hoop je wel dat zoveel mogelijk mensen het zien."

Voor het ongeluk kreeg Koen een taakstraf van 150 uur. Hij voelt zich verplicht om dit verhaal te blijven vertellen in de hoop dat niemand dezelfde fout maakt. "Het is iets wat je iedere dag met je meedraagt, wat je niet kan en niet moet vergeten. Mijn persoonlijke missie is daarom altijd geweest: mensen bewust maken door mijn verhaal te vertellen."

Reacties op Facebook

De video maakt veel los op Facebook: "Hartverscheurend", "heel heftig" en "dit komt binnen", zeggen kijkers. In de reacties wordt ook gesproken over de nabestaanden van het slachtoffer. Die waren niet op de hoogte van de commercial. "We hebben verschillende wegen bewandeld om in contact te komen met de ouders", laat Interpolis weten.

"Het is niet zomaar mogelijk om contact op te nemen met nabestaanden. Dat heeft te maken met privacy-regelgeving. Maar we staan zeker open voor een gesprek met de familie als daar behoefte aan is. Het was een duivels dilemma, het liefst waren we wel in contact gekomen met het gezin."

Wij kunnen geen ongelukken voorkomen, maar we kunnen wel het gedrag van mensen veranderen.

Interpolis

De verzekeringsmaatschappij laat verder weten "beduusd" te zijn van het succes van de video. "We hadden natuurlijk wel een bepaalde verwachting, maar dit stijgt daar ver bovenuit."

Het bedrijf hoopt, net als Koen, dat mensen na het zien van de video de ogen op de weg houden. "Gedragsverandering is de sleutel tot succes. Wij kunnen als verzekeringsmaatschappij geen ongelukken voorkomen, maar we kunnen wel het gedrag van mensen veranderen."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl