Volgende stap in zelfrijdende auto's: onderweg tv-kijken

tijd van publicatie Aangepast
Reuters
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

In de strijd om zo snel mogelijk zelfrijdende auto's op de weg te krijgen, heeft Audi de vlucht naar voren gekozen. Het Duitse automerk heeft zijn nieuwe vlaggenschip aangekondigd, de A8. Die auto heeft meer 'autonome functionaliteit', zoals dat in de branche heet, dan modellen van de concurrentie, die vindt dat Audi te snel gaat.

Het nieuwe model is volgens Audi zo slim dat de auto in druk verkeer helemaal zelfstandig kan rijden tot een snelheid van 60 kilometer per uur. Sterker nog: het automerk zegt dat de bestuurder zich nergens zorgen over hoeft te maken. Die kan gewoon televisie gaan kijken.

De vraag is nog wel wanneer deze geavanceerde auto de weg op mag; dat kan per land verschillen. Daarnaast werkt de functionaliteit alleen op een snelweg waar een vangrail staat die de auto scheidt van tegemoetkomend verkeer.

De concurrentie kijkt met argusogen naar wat Audi doet. Concurrenten als Ford en Jaguar Land Rover vinden volgens The Financial Times dat het Duitse automerk te snel gaat.

Daarnaast zijn volgens The Washington Post in ieder geval Ford en Volvo van plan om de stap die Audi nu zet over te slaan en te wachten totdat ingrijpen echt niet meer nodig is. Zij vrezen dat bestuurders vaak niet in staat zijn in te grijpen op momenten dat het nodig is.

Gaat niet te ver

"Audi gaat niet te ver, zegt Maarten Steinbuch hoogleraar Automotive aan de TU Eindhoven. "De functie wordt langzaam ingevoerd de komende tijd, ik vind het een logische keuze. Iedereen is ermee bezig en Audi heeft de slimme zet gedaan om het vroeg aan te kondigen."

Volgens de hoogleraar moet de reactie van de industrie vooral worden gelezen als een 'verhip, Audi is ons voor.' "Reken maar dat andere automakers hier ook mee bezig zijn en snel met vergelijkbare auto's willen komen." Steinbuch denkt dat er de komende twee jaar op dit gebied veel kan gaan gebeuren.

Een zelfrijdende Tesla Tesla

Daarnaast wijst Steinbuch erop dat de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto's Tesla hier ook mee bezig is. "Sterker nog, ze hadden het al. Maar na kritiek hebben ze het teruggedraaid."

Vorig jaar kwam een bestuurder van een Tesla om het leven toen zijn auto zelfstandig reed. Dat leidde tot de vraag hoe veilig de technologie is. Volgens Steinbuch zal de maatschappij op een gegeven moment zelfrijdende auto's accepteren omdat ze veel veiliger zijn. Meer dan 90 procent van de ongelukken komt door menselijk falen.

Testen op de Nederlandse weg

In Nederland heeft minister Schultz in februari aangegeven dat zelfrijdende auto's straks de weg op mogen. Op die manier krijgen fabrikanten meer ruimte om de auto's te testen. De eerste tests waarbij er geen bestuurder meer in de auto zit zullen eind dit jaar of begin volgend jaar gehouden worden.

STER Reclame