NOS Nieuws Economie Aangepast

ABN Amro stapt op aandringen van Hartstichting uit tabaksindustrie

ANP

ABN Amro stapt op aandringen van de Hartstichting uit de tabaksindustrie. De bank stopt met investeren in deze sector. Lopende contracten worden gerespecteerd, maar niet verlengd of uitgebreid en er worden ook geen nieuwe contracten aangegaan. Volgens ABN is de kernactiviteit van de tabaksindustrie niet verenigbaar met de kernwaarde van de bank.

ABN Amro is de eerste grote bank die uit de tabakssector stapt, al waren de belangen in de sector relatief klein. De bank doet zaken met ondernemers in de tabakshandel, maar niet met grote fabrikanten.

Gisteren tekende de bank een overeenkomst met de Hartstichting, die campagne voert om het roken terug te dringen. De gezondheidsorganisatie hevelt de helft van het vermogen, ongeveer 35 miljoen euro, over naar de bank. Voorwaarde was dat de bank stopt met investeren in de tabaksindustrie.

De impact van de beslissing om de deur te sluiten voor de tabaksindustrie kan fors zijn, denkt ABN Amro. Andere banken en beleggingsfondsen zullen volgens ABN Amro nu een standpunt moeten innemen. De Hartstichting is in gesprek met Rabo, ING en Van Lanschot.

De bank geeft toe dat er momenteel niet veel wordt geïnvesteerd in de tabaksindustrie. "Het gaat niet zozeer om de getallen, het gaat om de duidelijke signaalwerking", zegt Marianne Verhaar, directeur Fondsenwervende Instellingen bij ABN AMRO MeesPierson in het NOS Radio 1 Journaal.

Alcohol

De Hartstichting heeft in Trouw kritiek op pensioenfonds ABP, dat meer dan een miljard euro belegt in de tabaksindustrie.

Het pensioenfonds van de Nederlandse ambtenaar zegt volgens De Hartstichting dat het niet wil stoppen met investeringen omdat er wel meer bedrijfstakken zijn die weerstand oproepen. "Als wij vandaag stoppen met tabak, moeten we morgen stoppen met alcohol", zou ABP zeggen.

ABN wil niet ook uit andere sectoren stappen, zoals de olie-industrie en de alcoholsector. "Dat zijn andere sectoren", zegt Marianne Verhaar. "Daarvan staat niet als een paal boven water dat het honderd procent slecht is. Maar ook daar nemen we stappen. Dat kan alleen niet van de een op de andere dag."

STER reclame