Een milieuzone bij de Erasmusbrug
NOS NieuwsAangepast

Oude diesels worden zeldzaamheid op de weg

Het aantal oude dieselauto's op de Nederlandse wegen daalt hard. Tien jaar geleden reden nog bijna 600.000 diesels van voor 2001 rond, nu zijn dat er nog 155.000. Vooral in de grote steden worden de diesels een zeldzaamheid.

Voor een deel komt dat doordat de diesels steeds ouder worden en op enig moment worden afgedankt. Maar volgens het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS) komt de daling ook doordat grote steden maatregelen nemen tegen oude diesels.

"Het aantal diesels van voor 2001 daalt al jaren met zo'n 13 tot 16 procent, maar in een aantal grote steden zagen we plots een verdubbeling daarvan", zegt Marjolijn Jaarsma van het CBS. "Dat viel samen met de instelling van milieuzones of slooppremies die bezitters van een oude diesel konden krijgen. Die maatregelen lijken dus wel effect te hebben gehad."

Rotterdam

In Rotterdam bijvoorbeeld is het aantal oude diesels in vergelijking met vorig jaar gehalveerd tot 2200. Rotterdammers kunnen sinds 2014 gebruikmaken van een slooppremie. Ook geldt in de stad sinds begin vorig jaar een milieuzone waar de oude diesels niet meer in mogen.

Landelijk daalde het aantal oude diesels afgelopen jaar met 18 procent. Steden als Den Haag en Amsterdam hebben geen milieuzones en zitten met hun daling ongeveer op dat landelijke gemiddelde. Volgens het CBS ook een aanwijzing dat het instellen van een milieuzone het aantal oude diesels terugdringt.

Gering effect

Directeur Peter Staal van de Koninklijke Nederlandsche Automobiel Club (KNAC) gelooft daar niet in en is tegen milieuzones. "Er zijn vooral veel oude diesels van de weg gegaan sinds in 2013 de motorrijtuigenbelasting op die auto's weer is ingevoerd. Het effect van een milieuzone is niet te meten. Bovendien tref je er burgers mee, terwijl het milieueffect gering is."

Staal noemt het symboolpolitiek. "Wij zijn ook voor schonere lucht. En die lucht is trouwens helemaal niet zo slecht. Maar als je toch wat wilt doen, zou de overheid haar eigen wagenpark bijvoorbeeld schoner kunnen maken: politieauto's, brandweerauto's. En ook via het openbaar vervoer bereik je meer; bussen zijn enorme vervuilers."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl