'Met een speed pedelec de rijbaan op is veel te gevaarlijk'

Paul en zijn speed pedelec

Paul Strack van Schijndel uit Eindhoven kocht ongeveer een jaar geleden een snelle e-bike om dagelijks mee naar zijn werk in Tilburg te rijden. Maar hij mag niet meer op het fietspad, omdat zijn zeer snelle fiets (speed pedelec) voortaan wordt beschouwd als een brommer.

Strack vindt het op de weg te gevaarlijk. Hij zegt dat hij geregeld wordt uitgescholden door automobilisten. Zijn fiets doet hij nu van de hand, hij reist voortaan weer met de auto.

"Ik krijg middelvingers te zien, word uitgescholden voor idioot en er zijn zelfs mensen die mij proberen klem te rijden", zegt hij tegen Omroep Brabant. "Ik word daar echt chagrijnig van. Er is een nieuw soort voertuig, goed voor de gezondheid én voor het milieu en dan reageren mensen zo bizar op je."

Fiets

Sinds 1 juli mag Paul niet meer op het fietspad en moet hij tussen de snellere auto's rijden.

De speed pedelec worden van de fietspaden geweerd omdat er vaak ongelukken mee gebeurden. Onderzoekers van de Rijksuniversiteit Groningen stelden eerder al dat de huidige fietsinfrastructuur op de schop moet, omdat er steeds meer snelle e-bikes komen. Het is volgens de onderzoekers van belang dat de huidige fietspaden worden aangepast aan 'het nieuwe fietsen'.

Paul is vooral boos op de overheid, die heeft besloten dat de snelle e-bikes op de weg moeten. "Ze komen nu met regels dat ik de autorijbaan op moet, terwijl dat juist voor gevaarlijke situaties zorgt."

Verkopen

De oplossing van het probleem is volgens Paul simpel: "In de stad ben ik gewoon een fietser, buiten de stad ben ik een speed pedelec."

Paul stuurde onlangs een ingezonden brief over zijn speed pedelec naar de Volkskrant. Tegen de krant zei hij dat hij de fiets verkoopt omdat hij niet dood wil. Vandaag staat er in die krant een reactie van een lezer. "Speed pedelec lekker door", vindt de lezer. De man adviseert Paul om met zijn e-bike gewoon van het fietspad gebruik te maken en "bij een eventuele boete deze glimlachend in ontvangst te nemen en te bedenken hoeveel geld hij heeft uitgespaard door niet dagelijks met de auto naar zijn werk te rijden."