Turkse krant moet berichten over Rotterdams raadslid rectificeren

tijd van publicatie Aangepast
AFP

De Turkse krant Sabah moet de berichtgeving over het Rotterdamse gemeenteraadslid Turan Yazir rectificeren en beschuldigingen aan hem herroepen. Dat heeft de rechtbank in Rotterdam vandaag bepaald.

Zeven dagen lang moet de krant een rectificatie op de Duitse en Turkse websites plaatsen. Als de krant dat niet doet, moet er een dwangsom van 1000 euro per dag worden betaald, met een maximum van 100.000 euro.

De rechter gaf Yazir gelijk, omdat de krant niet aanwezig was in de rechtszaal.

Gülen

Sabah plaatste in maart twee artikelen op de Duitse en Turkse websites van de krant. Daarin werd Yazir er onder andere van beschuldigd mede-aanstichter te zijn van de diplomatieke rel tussen Nederland en Turkije. Ook zou hij de volgens de krant de geestelijk leider zijn van de Gülen-beweging in Nederland.

De Rotterdamse gemeenteraad en Yazir dreigden na de berichtgeving met een rechtsgang als de krant niet zou rectificeren. Yazir werd na de berichtgeving bedreigd en zag zich gedwongen zich tijdelijk terug te trekken uit de gemeenteraad.

STER Reclame