AFP
NOS Nieuws Buitenland Economie

Nieuw testinstituut moet vertrouwen in Duitse auto's herstellen

Duitsland zet een nieuw testinstituut voor auto's op. Het ministerie van Transport wil daarmee het vertrouwen herstellen in de Duitse auto-industrie na het bedrog met sjoemeldiesels.

Twee jaar geleden werd duidelijk dat Volkswagen de software van 11 miljoen dieselauto's in de VS zo had ingesteld dat ze bij de test op de rollerbank veel minder uitstootten dan op de weg.

Na dit schandaal kreeg ook de Duitse regering veel kritiek. Berlijn zou te nauwe banden hebben met de auto-industrie en te weinig doen om de uitstoot te beperken.

Op weg testen

Het ministerie van Transport zegt dat het nieuwe instituut jaarlijks zeventig modellen uitgebreid gaat testen. Dat gebeurt niet op de rollerbank, maar op de weg. De gemeten uitstoot en het benzinegebruik moeten openbaar worden, zodat autokopers daar rekening mee kunnen houden.

Bij het instituut moeten de auto-industrie, ministeries en consumenten- en milieuorganisaties betrokken zijn. De Duitse transportwaakhond Kraftfahrt-Bundesamt (KBA) blijft verantwoordelijk voor het verstrekken van de milieulicenties.

Zafira en Smart

Het ministerie van Transport maakte ook bekend dat twee Duitse automodellen veel meer CO2 uitstoten dan toegestaan. Het zijn de Opel Zafira en de Smart For Two. De productie is stilgelegd en de Zafira's die al zijn verkocht, moeten een software-update krijgen.

Gisteren zei het ministerie dat de Duitse auto-industrie 12 miljoen dieselauto's moet terugroepen om ze schoner te maken door middel van een software-update. De terugroepactie zou nog deze zomer moeten beginnen, de geraamde kosten zijn 1,5 tot 2,5 miljard euro. De maatregel moet helpen tegen de vervuilde lucht in de steden.

STER reclame