Tung: Formule 1 is het snelst rijdende laboratorium ter wereld

Het ongenoegen spoot dit seizoen geregeld van zijn gezicht. Max Verstappen deed geen moeite zijn teleurstelling over de prestaties van zijn Red Bull-bolide te verbergen. Ook zaterdag niet, nadat zijn wagen in de laatste training voor de GP van Azerbeidzjan weer was stilgevallen. Coureur Ho-Pin Tung, voormalig testrijder bij het Formule 1-team van Renault, denkt echter dat de Nederlander niet hoeft te wanhopen.

"Bij Renault weten ze echt wel hoe het moet. Renault heeft Red Bull niet voor niets aan vier wereldtitels geholpen", zegt de coureur, die onlangs met de tweede plaats nog furore maakte tijdens de 24 van Le Mans.

"Renault is dit seizoen niet de enige met betrouwbaarheidsproblemen. Ook andere teams worden daarmee geconfronteerd en in Canada bleek eigenlijk al dat de Red Bull-wagen en de Renault-motor competitiever waren dan wij allemaal dachten."

Max Verstappen verlaat teleurgesteld het circuit ANP

Verstappen kende twee weken geleden in Canada een bliksemstart, maar stond enkele ronden later door een technisch mankement balend aan de kant. De jonge Nederlander gebruikte wat krachttermen om zijn gedachten over het huidige seizoen samen te vatten. "Pech hoort bij deze sport, maar als het je vaker overkomt is dat frustrerend", meent Tung.

In Canada kreeg Verstappen te maken met een accuprobleem, eerder in het seizoen haalde hij in Bahrein de finish niet door problemen met de remmen. De geavanceerde technologie liet hem in de steek. Zaterdag in Bakoe vielen de systemen van de Red Bull ook weer uit.

De F1-wagen van Max Verstappen wordt tijdens de Grand Prix van canada weggeduwd AFP

"In de Formule 1 heb je te maken met extreem gecompliceerde systemen. In een Formule 1-auto zit dusdanig veel elektronica en een enorm uitgebreide kabelboom, zoals wij dat noemen, dat een kleine breuk al fataal kan zijn", verduidelijkt Tung.

Snelst rijdende laboratorium

Een lege accu zoals in Canada mag misschien knullig overkomen voor de buitenwereld, Tung kijkt daar anders tegenaan. "De Formule 1 is het snelst rijdende laboratorium ter wereld. Veel technologieën worden in de autosport ontwikkeld. Ook hele simpele dingen, zoals schijfremmen die Jaguar ooit op Le Mans ontwikkelde. De techniek verandert continu", zegt de coureur.

De afgelopen tijd klonken er vaak geluiden over een nieuwe motor van Renault, waar het eigen fabrieksteam en Red Bull van zouden kunnen profiteren. Die motor is er echter nog niet en zal er dit seizoen ook niet komen.

"De Formule 1 is constant in ontwikkeling. Alles wordt zeer uitgebreid getest en pas als het geschikt wordt geacht voor gebruik op de circuits komt er een update van de auto", zegt Tung. "Als coureur wil je niet wachten. Max weet dat hij kan winnen, maar hij is wel afhankelijk van het materiaal. En soms is dat frustrerend."

STER reclame