Topman Geert Ysebaert van Mediahuis ANP
NOS Nieuws Binnenland Economie

Nieuwe eigenaar Telegraaf wil van GeenStijl af

Topman Ysebaert van Mediahuis, de nieuwe eigenaar van de Telegraaf Media Groep (TMG), wil af van GeenStijl en Dumpert. Dat zegt hij in een vraaggesprek met de Volkskrant. "Wij willen ons concentreren op professionele journalistiek en daar hoort een bepaalde ethiek bij. We zijn geen moraalridders, maar er zijn grenzen."

Sinds donderdag is Mediahuis officieel de nieuwe eigenaar van TMG. Na een lange en verbeten strijd troefden de Belgen John de Mol af en namen de grootste krant van Nederland over, samen met de andere grote grootaandeelhouder van het concern, de familie Van Puijenbroek.

Ysebaert doelt met zijn kritiek onder meer op de vraag die GeenStijl in april aan zijn lezers stelde, of ze een kritische Volkskrant-journalist 'zouden doen'. "Dat kun je alleen maar veroordelen. Mijn persoonlijke visie is dat Mediahuis allicht niet de groep is waar GeenStijl zich verder zal ontwikkelen." Hij benadrukt wel dat een beslissing daarover aan het nieuwe bestuur van TMG is.

Onbegrijpelijk

Ysebaert is verder niet te spreken over de houding van John de Mol tijdens de overnamestrijd. "Door hem heeft de overname langer geduurd dan goed was voor het bedrijf. Het heeft onzekerheid gebracht en verdeeldheid. In die zin vind ik zijn opstelling onbegrijpelijk."

Hij voegt eraan toe: "De Mol heeft gezegd dat hij niet zou doorzetten als hij het gevoel kreeg dat hij niet welkom was. Hij wilde geen patstelling. Nou, hij is er nog altijd, met dertig procent van de aandelen."

Toch is Ysebaert niet bang dat de minderheidsaandeelhouder de plannen van de nieuwe eigenaar zal dwarsbomen. "Zijn mogelijkheden zijn beperkt. Ik zou ook niet begrijpen wat hij met sabotage zou willen bereiken. Wij willen handelen in het belang van het bedrijf, dus ook in het belang van de aandeelhouders."

Oplagedaling

De oplage van De Telegraaf is de laatste jaren met honderdduizenden exemplaren gedaald. Om dat te stoppen wil Ysebaert weer focussen op de krant. "Op papier en digitaal. De krantenredactie voelde zich terecht verwaarloosd en er was een onbegrijpelijk grote afstand tussen de managers en de rest van het bedrijf."

De kans is groot dat TMG moet bezuinigen. Het lijkt logisch dat met name de managementlaag het dan moet ontgelden. "Als wij kosten moeten besparen doen we dat zo weinig mogelijk op journalistiek. Alles daaromheen willen we zo slank mogelijk houden."

STER reclame