AFP
NOS SportAangepast

Topdag voor Verstappen in Azerbeidzjan eindigt met een crash

Er viel de afgelopen tijd weinig te lachen voor Max Verstappen in de Formule 1. Vrijdag tijdens de eerste trainingsdag voor de Grand Prix van Azerbeidzjan verliep echter alles een keer buitengewoon positief. Tot de slotseconde. Verstappen was in beide sessies verrassend de snelste, maar schoof zijn bolide in de slotseconde wel in de kussens.

De Red Bull liep aardig wat schade op en moest van het circuit getakeld worden. Verstappen zelf bleef schadevrij, maar de schuiver was een domper op een meer dan geslaagde dag voor de renstal en de Nederlander.

Verstappen stuurde zijn Red Bull in de eerste training als snelste rond in 1.44,410. Teamgenoot Daniel Ricciardo bleef het dichtst in zijn buurt (1.44,880). WK-leider Sebastian Vettel (Ferrari) gaf ruim een halve seconde toe, Lewis Hamilton (Mercedes) meer dan een seconde.

Kleinere verschillen

In de middaguren waren de verschillen kleiner. Verstappen, vooral in de tweede sector van het stratencircuit snel, verbeterde zich naar 1.43,362.

De concurrentie sloot aan, met Mercedes-coureur Valtteri Bottas als nummer twee. Hij gaf 0,100 seconde toe. Ricciardo was ook weer snel met de Red Bull en tekende voor de derde tijd (1.43,473). Daarna volgden de Ferrari's van Kimi Räikkönen en Sebastian Vettel.

Na de problemen van de laatste weken - Verstappen viel na een goede start in Canada door een technische storing uit - was de eerste trainingsdag in Bakoe voor de Nederlander een teken dat het niet alleen kommer en kwel is dit seizoen.

En dat op een circuit dat door de vele rechte stukken niet echt in het voordeel is van Verstappen. De Red Bulls komen dit seizoen, zeker in vergelijking met Ferrari en Mercedes, vermogen tekort.

Nog werk voor Hamilton

Lewis Hamilton gaf in de eerste sessie ruim een seconde op de Nederlander toe. In de middaguren verging het de Britse kampioenskandidaat van Mercedes niet veel beter. Opnieuw moest hij ruim een tel op Verstappen toegeven. De tiende plaats was zijn deel. Voor Mercedes is er dus nog werk te doen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl