Zonne-auto TU Delft wil concurrentie uitdagen en rijdt voor het eerst 12 uur

Aangepast
NOS

De zonne-auto Nuna 8 van de TU Delft rijdt vandaag voor het eerst op Nederlandse bodem. Op een testbaan van de Rijksdienst voor het Wegverkeer in Lelystad gaat de auto een 'wereldrecord vestigen'. Voor het eerst gaat een zonne-auto twaalf uur lang achtereen rijden. Het team schat dat de Nuna 8 zo'n 750 kilometer kan afleggen.

Tot nu toe heeft geen enkele zonne-auto zo lang achtereen gereden, dus vandaar dat het om een record gaat. De concurrentie kan zich eraan optrekken, zo is de gedachte. Het team is bij zonsopgang begonnen en stopt weer om tien voor half zes vanmiddag.

Uniek: zonne-auto TU Delft rijdt 12 uur achter elkaar, in Nederland

Het team van de Nuna 8 gebruikt de recordpoging ook als test voor de Solar Race in Australië. Dat is de grote wedstrijd voor zonne-auto's die eens in de twee jaar in oktober wordt gehouden, en waarbij Nederland altijd hoge ogen gooit. De bestuurders gaan tijdens de rit in Lelystad oefenen om zo lang mogelijk te blijven zitten en zich te concentreren.

Ook de strategie en alle zonne- en besturingssystemen worden getest. Zo rijdt er bijvoorbeeld een auto mee achter de Nuna waarin twee strategen continue berekeningen maken voor de beste snelheid. Dat gebeurt op basis van zonkracht, temperatuur, luchtvochtigheid en andere gegevens.

De coureurs zijn drie vrouwen, die zowel vandaag als in Australië gaan meedoen. Vandaag rijden de coureurs in blokken van twee uur, daarna wisselen ze. Er is gekozen voor vrouwen, omdat zij over het algemeen kleiner zijn dan mannen en de cabine van de zonne-auto heel klein is.

We rijden niet op volle snelheid, anders staan we halverwege de dag stil.

Teamleider Sander Koot

De Nuna 8 rijdt de recordpoging niet op volle snelheid. Hij gaat zo'n 70 kilometer per uur, terwijl hij 120 kilometer per uur kan halen. "We hebben twee strategen die meerijden. Zij bepalen de optimale snelheid zodat we aan het eind van de dag de accu's volledig leeg hebben gereden. Als we harder gaan rijden, kunnen we halverwege de dag niet verder", legt teamleider Sander Koot uit.

De TU Delft won de Solar Challenge al eens in 2013 en 2015 in de categorie Challenger. Daarbij gaat het vooral om snelheid. De TU gaat komende oktober de titel overigens niet verdedigen met de Nuna 8, maar zijn opvolger nummer 9. Deze auto is stabieler en gebruikt een derde minder energie. De auto is nog in productie en is pas eind juli helemaal af.

De Solar Challenge is een tweejaarlijkse wedstrijd in Australië voor zonne-auto's. De race begint in Darwin en eindigt 3000 kilometer verder in Adelaide. In de Challenger-klasse is het doel zo snel mogelijk finishen, daar doet TU Delft aan mee.

Naast de TU Delft doen ook de TU Eindhoven en de TU Twente mee aan de race in Australië. De TU Twente deed twee jaar geleden nog mee aan de Challengerrace en werd toen nipt verslagen door Delft. De TU Eindhoven doet mee in de categorie Cruiser. In die klasse gaat het om zonne-auto's voor meer personen waarbij het om ergonomie, ruimte en design gaat.