ANP

Noodlijdende cafés, discotheken en strandpaviljoens moeten zich specialiseren als ze hun omzet willen verbeteren. Je onderscheiden op het gebied van eten, gastvrijheid en publiek levert meer gasten op.

Dat staat in een onderzoek van marktonderzoeksbureau GfK naar de wensen en behoeften van het Nederlandse uitgaanspubliek. Het werd gedaan in opdracht van brancheorganisatie Koninklijke Horeca Nederland (KHN).

Restaurants, hotels en snackbars merken al een aantal jaar dat het weer goed gaat met de Nederlandse economie, maar de omzet van veel cafés blijft ver achter. En er zijn in de afgelopen tien jaar veel cafés failliet gegaan. Uit cijfers van horecabedrijvenregister HorecaDNA blijkt dat er in 2016 bijna 9000 cafés waren in Nederland, in 2006 waren dat er ongeveer 10.500.

Uniek

Volgens KHN stellen mensen steeds meer eisen aan een avondje uit, mede doordat er steeds meer alternatieven zijn, zoals foodfestivals en andere evenementen. De branchevereniging adviseert horecaondernemers dan ook te investeren in een uniek concept,

"Een verrassende menukaart blijkt ook erg belangrijk voor de Nederlandse gast", zeggen de onderzoekers. Daarnaast is het heel belangrijk je te richten op één type gast. "Een café voor iedereen is een café voor niemand."

STER reclame