Amsterdam zet plannen voor fietsbrug over het IJ door

Aangepast
De kop van Java-eiland met rechts het Hamerstraatgebied in Amsterdam-Noord. Op de achtergrond is het centraal station te zien (archief) ANP

De minister is tegen, Rijkswaterstaat is kritisch en ook scheepvaartsector en de provincie zijn er niet blij mee, maar dat houdt de gemeente Amsterdam niet tegen. Als het aan het college ligt, komt de fiets- en voetgangersbrug over het IJ er gewoon.

In januari presenteerde de gemeente plannen om de verbindingen over het IJ te verbeteren. Fietsers en voetgangers moeten nu met de veerpont oversteken, maar daar wordt het steeds drukker.

De brug verbindt Java-eiland met Amsterdam-Noord Gemeente Amsterdam

De aangekondigde fietsbrug zal de kop van Java-eiland verbinden met het Hamerstraatgebied in Amsterdam-Noord. Hij moet in 2025 klaar zijn.

In de tussentijd wordt het aantal ponten tussen het centraal station en Noord zo snel mogelijk uitgebreid. Over drie jaar besluit de gemeente of er ook een brug aan de westkant van het station komt en of direct tegenover het station een extra metrostation wordt aangelegd.

Minister Schultz en Rijkswaterstaat zien niets in de plannen van de gemeente. Zij willen liever een tunnel, zodat de scheepvaart niet wordt belemmerd.

Een woordvoerder van de wethouder Ruimtelijke Ordening zegt dat de gemeente goed samenwerkt met alle betrokken partijen. Volgens haar zijn de gesprekken met het Rijk constructief. Ze gaan samen bekijken hoe de brug eruit moet komen te zien, zodat alle partijen tevreden zijn.

STER Reclame