Het nieuwe hoofdkantoor van KPN in Rotterdam ANP

Vakbond FNV wil dat KPN een masterplan opstelt om medewerkers van de vier klantcontactcentra van het telecombedrijf in de toekomst makkelijker naar nieuw werk te begeleiden.

KPN wil voor het eind van dit jaar af van het klantcontactcentrum in Eindhoven, waardoor 232 vaste callcentermedewerkers en 70 tijdelijke krachten hun baan zouden verliezen. De ondernemingsraad stemt eind deze maand of uiterlijk begin volgende maand over de voorgenomen sluiting.

Volgens het bedrijf wordt er steeds minder met de klantenservice gebeld, omdat vragen en klachten veelal digitaal worden afgehandeld. "Dat heeft geleid tot een scherpe daling van het aantal telefoontjes. Het afgelopen jaar was het een daling van ongeveer 40 procent. En minder telefoontjes betekent minder werk", verklaart een woordvoerder van KPN.

Trend

Voor callcentermedewerkers die hun dienstverband verliezen, ligt er een sociaal plan. "Dat is een robuust plan, dat al vaak getest is met grote aantallen werknemers. We vragen ons alleen af of KPN er niet goed aan doet om een masterplan op te stellen voor de andere klantcontactcentra in Enschede, Rotterdam en Groningen", zegt FNV-bestuurder Bob Bolte.

"Als een daling van het aantal telefoontjes een trend is, en dat is aannemelijk, moet op tijd gekeken worden hoe men het personeel van werk naar werk kan begeleiden. Wij willen daarover met KPN in gesprek", aldus de vakbond.

STER reclame