Betuwelijn af: allerlaatste drie kilometer bij Duitse grens

Het deel van de Betuweroute dat wordt uitgebreid ProRail

Spoorbeheerder ProRail begint deze maand met de aanleg van het allerlaatste stukje Betuweroute. Bij de Duitse grens wordt tussen Zevenaar en Babberich de laatste drie kilometer spoorlijn gelegd.

De aanleg van de goederenlijn, die 172 kilometer lang is, begon in de jaren 90. In 2007 werd de Betuweroute tussen Rotterdam en de Duitse grens bij Emmerich en Oberhausen in gebruik genomen. Bij Zevenaar moesten de treinen tot dusver over een stuk spoor dat ook voor gewoon treinverkeer is.

Het traject tussen Zevenaar en Oberhausen wordt nu uitgebreid van twee naar drie sporen zodat de goederenlijn helemaal doorloopt. Het spoor maakt deel uit van een van de belangrijkste goederenlijnen in Europa, die eindigt in de Italiaanse stad Genua. Als het project af is kunnen er dagelijks 160 treinen rijden.

In juni begint ProRail met het storten van het zand waar het spoor op komt te liggen, in totaal zo'n 30.000 kubieke meter. Daarna start in 2018 de aanleg van het spoor zelf. Het is de bedoeling dat de Betuweroute in december volgend jaar helemaal af is.