De Europese Commissie mag mogelijk boetes opleggen bij een te hoge uitstoot EPA

De Europese Commissie mag boetes opleggen als blijkt dat auto's meer schadelijke stoffen uitstoten dan toegestaan. De EU-ministers van Economische Zaken hebben ingestemd met het voorstel van EU-voorzitter Malta waarin dat geregeld wordt.

Het is een eerste concrete maatregel nadat Volkswagen in 2015 bekende dat het sjoemelsoftware gebruikte om dieselauto's door de toelatingstest te loodsen. Op de weg stoten auto's tot soms 20 keer meer schadelijke stoffen uit dan is toegestaan.

Hand boven het hoofd

De boete kan oplopen tot 30.000 euro per voertuig. De Europese Commissie krijgt ook de bevoegdheid om zelf auto's te testen op de uitstoot van schadelijke stoffen.

Veel landen met grote auto-industrieën, zoals Duitsland, hielden uitbreiding van de controle op de uitstoot van auto's lange tijd tegen. Ook nadat een commissie van het Europees Parlement eind vorig jaar had geconcludeerd dat de auto-industrie jarenlang de hand boven het hoofd was gehouden door nationale regeringen en keuringsinstanties.

Om alle EU-landen zover te krijgen dat ze met het voorstel instemmen, is het oorspronkelijke plan van de Commissie wel afgezwakt.

Opvallend

Toch noemt Europarlementariër Gerben-Jan Gerbrandy (D66) het een opvallend resultaat. Gerbrandy was lid van de speciale commissie die onderzoek deed naar dieselgate, zoals het schandaal rond Volkswagen in de wandeling wordt genoemd.

"Tot voor kort wilde ook Nederland niet akkoord gaan met meer bevoegdheden voor de Europese Commissie. Een motie in de Tweede Kamer moest eraan te pas komen om de regering te dwingen in te stemmen."

Helemaal tevreden is Gerbrandy niet. "We hadden liever gezien dat er een Europese instantie zou komen die de toelatingstest zou doen, maar dat zit er niet in. Nu kan Europa in ieder geval zelf auto's gaan testen en boetes opleggen als de uitstoot hoger is dan mag."

STER reclame