NOS NieuwsAangepast

Ook 'radicale transformatie' kan Blokker (nog) niet redden

Die maandagochtend in februari 2015 werd de omvang van de problemen bij Blokker pas echt duidelijk. Meer dan een eeuw was het een bloeiend familiebedrijf geweest met duizenden tevreden werknemers en honderden goedlopende filialen.

Voor het eerst sinds de oprichting in 1896 kondigde het bedrijf die dag een reorganisatie aan. Zo'n 400 mensen verloren hun baan.

"De bezetting in de winkels was te weinig flexibel om het klantgedrag te volgen", was de verklaring van Blokker-directeur Jack Peters. Oftewel: er waren te veel mensen aan het werk in winkels waar te weinig klanten waren.

Een paar maanden later bleek waarom de ingreep nodig was. Het moederbedrijf van Blokker, Xenos, Intertoys en vele andere winkelketens had in 2014 20 miljoen euro verlies geleden. Ook dat was voor het eerst. Bovendien was de omzet gekelderd: van 2,5 miljard naar 2,1 miljard.

De toenmalige topman Roland Palmer kondigde een forse investering aan in de Blokker-webshop. Daar had zijn voorganger, de illustere Jaap Blokker, nooit zo het nut van ingezien. "Veel van onze artikelen willen nog altijd eerst bekeken, bevoeld en besnuffeld worden voordat ze mee mogen naar het huis van de consument", schreef Blokker in juni 2010 (.pdf).

Inmiddels staat het bedrijf op plaats 10 van de grootste webwinkels in Nederland.

Meer ontslagen

Ondanks de stijgende inkomsten uit online, werd in 2015 een recordverlies geleden van 52 miljoen. De omzet daalde licht.

Het bestuur werd door de rode cijfers opnieuw gedwongen tot ontslagrondes. Bij Blokker verdwenen bijna 400 banen en bij Xenos 250.

Door deze radicale transformatie gaan wij Blokker echt weer winnend maken.

Rob Heesen, directeur Blokker

Om het tij te keren werd een jaar geleden een grootscheepse restyling van het merk Blokker aangekondigd. Meest in het oog springend was het nieuwe logo: zonder hoofdletters en met punt. Sex and the City-actrice Sarah Jessica Parker werd ingehuurd voor de reclamespotjes.

"Wij investeren ruim 100 miljoen in de toekomst van Blokker", zei directeur Rob Heesen. "Door deze radicale transformatie gaan wij Blokker echt weer winnend maken."

Begin maart ging de 150ste nieuwe Blokker open, maar een winnaar is het merk vooralsnog niet. Vanmorgen kondigde Blokkers moederbedrijf opnieuw een rigoureuze reorganisatie aan. De komende twee jaar verdwijnen bijna 2000 banen en honderd slechtlopende Blokker-filialen gaan dicht.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl