ANP

Spoorbeheerder ProRail wil het spoor de komende drie jaar flink vernieuwen. Topman Pier Eringa wil het spoor geschikt maken voor twee keer zoveel treinen, die korter na elkaar vertrekken en bovendien een stuk sneller rijden. Dat zegt hij in een interview met De Telegraaf.

Eringa stelt onder meer dat er extra rails en opstelplaatsen voor treinen moeten komen. Ook pleit hij voor meer hogesnelheidswissels, moderne beveiliging en dubbele spanning op de bovenleiding.

"De spoortechniek dateert op veel plekken van net na de oorlog", zegt Eringa. "Vergelijk het met de zwart-wit-televisie. We moeten met onze tijd mee." De modernisering moet volgens hem snel gebeuren, omdat steeds meer mensen gebruik willen maken van het spoor.

Financiering? Politieke keuze

Ook perrons zullen moeten worden aangepast, vindt de topman. Hij wil langere, bredere perrons waarop de toestroom van reizigers meer wordt verspreid.

Hoe de wensen van ProRail gerealiseerd zouden moeten worden, is nog de vraag. "Dat is een politieke keuze", zegt Eringa.

STER reclame