Wachtende reizigers op Schiphol
NOS NieuwsAangepast

Ook in Nederland worden dagelijks tientallen vluchten overboekt

  • Danny van Zeggelaar

  • Danny van Zeggelaar

Ook Nederlandse luchtvaartmaatschappijen doen eraan: het overboeken van vluchten. Vorige week brak er een enorme discussie los toen de Amerikaanse maatschappij United een passagier met geweld uit het vliegtuig zette. Afgelopen paasweekend nog moesten twee passagiers van EasyJet volgens de Britse krant The Independent het toestel verlaten, omdat de vlucht overboekt was: er was geen stoel meer voor ze. De twee moesten hun vakantie annuleren.

Volgens de Consumentenbond worden ook Nederlandse reizigers regelmatig geconfronteerd met te weinig plek in het vliegtuig. "Maar we hebben voor zover wij weten nog nooit situaties zoals in Amerika meegemaakt, waarbij mensen met geweld uit het vliegtuig worden gehaald. Dat wil niet zeggen dat er geen dubbele boekingen voorkomen, want die zijn er wel degelijk", meldt een woordvoerder.

De Consumentenbond noemt het overboeken van vluchten bizar. "Je betaalt voor je ticket en dan krijg je te horen dat je niet mee kunt. Dat is van de zotte. Als je naar een concert of voetbalwedstrijd gaat, dan zal het niet gebeuren dat je aan de poort hoort dat je stoel bezet is."

EUclaim zegt dat bij hen geen gevallen bekend zijn van reizigers die uit het vliegtuig zijn gehaald. "Uit ervaring weten we wel dat low-cost maatschappijen de vluchten niet overboeken, omdat hun reizigers toch wel komen opdagen", zegt Paul Vaneker van het bedrijf. "Bij een maatschappij als KLM gebeurt dat wel. Daar is een retourvlucht soms goedkoper dan een enkeltje, waardoor de reiziger niet komt opdagen voor de terugvlucht."

Dagelijks zijn volgens EUclaim tientallen Nederlandse vluchten overboekt, maar dat wil niet zeggen dat passagiers niet mee kunnen met de vlucht. Hooguit één keer per week wordt iemand aan de gate geweigerd, denkt Vaneker. "De luchtvaartmaatschappijen zoeken op zo'n moment vrijwilligers onder de passagiers. Bij een goed aanbod zijn er altijd wel mensen die willen."

Volgens Vaneker weten de grotere luchtvaartmaatschappijen heel goed welke vluchten ze kunnen overboeken en welke niet. "Luchtvaartmaatschappijen hebben inzicht in het aantal boekingen met een hele korte overstaptijd. Hiermee worden passagiers bedoeld die moeten overstappen en niet of nauwelijks reservetijd bovenop de minimale benodigde tijd hebben om van vlucht te wisselen."

Vaneker noemt een voorbeeld. Stel: "Een maatschappij weet al dat passagiers uit Milaan hun aansluitende vlucht naar New York door vertraging in Amsterdam zullen gaan missen. De vrijgekomen stoelen gebruiken ze dan voor de overboekte passagiers, waardoor niemand geweigerd hoeft te worden op de vlucht naar New York."

Reizigers in de vertrekhal van Schiphol

Bij KLM en Transavia kunnen ze niets zeggen over het aantal overboekingen bij hun vluchten, maar een woordvoerder van Transavia zegt wel dat het bedrijf onlangs juist is begonnen met overboeken, als onderdeel van een pilot. "Vroeger deden we dat nooit, nu kijken we waar het kan. Er zijn een paar routes waarbij we zien dat een relatief groot deel van de reizigers toch niet komt."

Om welke routes het gaat wil een woordvoerder niet zeggen. "Als het goed is merkt een passagier er niets van als een vlucht is overboekt, omdat andere passagiers niet zijn komen opdagen en er dus gewoon plek is. Gebeurt het toch, dan wordt de klant voor het instappen geïnformeerd en gecompenseerd."

Ook Transavia-zusterbedrijf KLM werkt zo: het bedrijf bekijkt op basis van cijfers uit het verleden of een vlucht overboekt kan worden. "Maar het komt helaas voor dat zich meer mensen voor een vlucht melden dan er stoelen beschikbaar zijn", laat een woordvoerder weten.

Als je naar een concert of voetbalwedstrijd gaat, is je stoel ook niet opeens bezet

Consumentenbond

Concurrent Tuifly boekt ook zo min mogelijk over, zegt een woordvoerder. "Wij verkopen vakantiepakketten. Als er in een Boeing 289 mensen kunnen, dan verkopen we maximaal 289 tickets. Het gebeurt bij ons zelden dat mensen niet voor de vlucht komen opdagen. Een vlucht is bij ons alleen overboekt als een vliegtuig kapot gaat en we de vlucht met een kleiner toestel moeten uitvoeren."

Een woordvoerder van Corendon is stelliger. "Bij ons gebeurt het niet, nooit. We kunnen het niet maken om vakanties te verkopen en dan op het laatste moment te zeggen dat iemand niet met de vlucht mee kan."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl