ANP
NOS NieuwsAangepast

De klusjesman signaleert wel bij mensen thuis, maar oordeelt niet

Vakman Bennie Goeree komt iedere dag wel bij mensen over de vloer. Hij wordt door woningcorporatie Domein in Enschede op pad gestuurd als er iets kapot is in een van de huizen die de corporatie verhuurt. En zijn werkgever heeft hem ook gevraagd bij die bezoekjes goed uit zijn ogen te kijken om eventuele signalen van huiselijk geweld op te pikken.

"Als ik bijvoorbeeld aanbel en er wordt open gedaan door een klein kind dat zich gelijk aan mijn been vastklampt, terwijl hij mij helemaal niet kent, dan vind ik dat wel raar", zegt hij. "Als je dan binnen aan het werk gaat, dan let je extra op. Als ik wat opmerk, dan kan ik dat doorgeven aan de wijkcoaches van de gemeente en die pakken het verder op als het nodig is."

Vergeetachtigheid

Maar het gaat niet alleen om huiselijk geweld, vertelt Goeree. "Ook bij vergeetachtige of hulpbehoevende ouderen kunnen we een rol spelen. Dan vragen we of de mensen hulp willen hebben. Dat mogen ze helemaal zelf beslissen. Als ze hulp willen, dan geven we dat door aan de juiste instanties en die gaan er dan mee aan het werk."

Volgens Erna Kamphuis van de woningcorporatie is er gemiddeld drie tot vier keer per week een medewerker die zich zorgen maakt over een bepaalde situatie in een woning van Domein. Daar wordt dan over gesproken en in enkele gevallen komt daar ook daadwerkelijk een melding uit voort. 

Klusjesmannen tegen huiselijk geweld

Niet alleen de vakmannen, maar ook bijvoorbeeld het baliepersoneel en de wijkbeheerders letten op signalen van huiselijk geweld. Binnenkort gaan ze allemaal op cursus bij stichting Kadera. "Deze cursus moet ons nog beter maken, nog alerter in de subtiele signalen", zegt Kamphuis. "Het gaat erom dat we problemen signaleren, maar we oordelen niet."

Projectleider Yvonne Matser van Kadera geeft de cursus. "We kwamen op het idee door een Engelse woningbouwvereniging die zijn personeel liet opleiden om signalen van huiselijk geweld te herkennen. Vóór de cursus werd daar zo'n vier keer per jaar door het personeel huiselijk geweld gesignaleerd, ná de cursus was dat vier tot vijf keer per week. Een groot succes dus."

Het gaat er niet om dat ze huiselijk geweld aantonen.

Yvonne Matser

"De medewerkers letten bijvoorbeeld op ingeslagen ruitjes en deursloten die kapot zijn. Maar ook huurachterstanden of huisdieren die verwaarloosd worden kunnen signalen zijn voor huiselijk geweld", zegt Matser.

Op de cursus leren ze dat ze het best direct met de mensen bij wie ze binnenkomen kunnen bespreken wat ze zien. "Je ziet bijvoorbeeld dat er glasscherven op de grond liggen, terwijl er een klein kind rondkruipt. Dan kan je vragen: wat is hier gebeurd? Is die fles net gevallen? Zo krijg je een beter beeld van de situatie."

Als de vakman dat lastig vindt, kan hij het ook melden bij de woningcorporatie die dan iemand anders stuurt om het te bespreken.

"Het gaat er niet om dat ze huiselijk geweld aantonen", zegt Matser. "Het gaat eigenlijk alleen over het doorgeven van vermoedens."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl