1. Ga naar het menu
  2. Ga naar de inhoud
ANP
NOS NieuwsAangepast

'Meeste Nederlanders zien spanningen in de samenleving'

Acht op de tien Nederlanders zien dat er veel spanningen zijn tussen bevolkingsgroepen, blijkt uit het onderzoek Belevingen 2016 van het Centraal Bureau voor de Statistiek (CBS). Vooral tussen mensen met en mensen zonder een migratieachtergrond wordt spanning gevoeld. Ook tussen mensen van verschillende religies botert het vaak niet.

Bijna de helft (46 procent) van de Nederlanders ervaart die spanningen ook in hun directe omgeving. "Je ziet dat mensen hun mening niet alleen baseren op wat ze zelf meemaken, maar ook wat ze zien op radio, televisie, in de krant en om hun heen", zegt Jan Latten, hoofddemograaf van het CBS in het NOS Radio 1 Journaal

In de grote steden ervaart 32 procent spanningen tussen mensen met en zonder migratieachtergrond. "Als je diezelfde mensen vraagt of ze het zelf wel eens hebben meegemaakt, is dat maar 25 procent. Je hoeft niet alles zelf mee te maken voor je er een mening over kan vormen." 

In de niet-stedelijke gebieden ervaart zo'n 20 procent spanningen tussen mensen met en zonder migratieachtergrond. 

Geslacht

Vrouwen en jongeren vinden volgens het onderzoek vaker dat sprake is van spanningen dan mannen en ouderen. "Dat kan liggen aan dat vrouwen bijvoorbeeld angsten anders ervaren, ze hebben eerder een gevoel van onveiligheid. Maar het kan ook komen doordat ze spanningen misschien makkelijker melden."

Volgens Latten komt dat niet alleen doordat vrouwen andere dingen meemaken dan mannen. "Hersenen van vrouwen werken nou eenmaal anders dan die van mannen, dus komt ook in zo'n onderzoek een verschil naar voren."

Arm en rijk

Uit het onderzoek van het CBS blijkt verder dat op andere vlakken de spanning minder voelbaar is. Zo geven vier op de tien mensen aan dat ze tegenstellingen zien tussen arm en rijk.

Een kwart van de ondervraagden ziet spanningen tussen laag- en hoogopgeleiden en minder dan twee op de tien zien spanningen tussen jongeren en ouderen.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl