Trajectcontrole langs de A2
NOS NieuwsAangepast

'Constant kijken of je iets te hard rijdt is juist gevaarlijk'

Hoe voelt het om een verkeersboete te krijgen voor een paar kilometer te hard rijden? "Misselijk", schrijft Sonja Moget op de Facebookpagina van de NOS. "Pure schatkistvulling", vult Robin Duijst aan.

Vorig jaar zijn ruim drie miljoen bekeuringen uitgeschreven voor snelheidsovertredingen tot vijf kilometer per uur. Dat zijn er ruim een kwart meer dan het jaar ervoor. "Mensen vinden het oneerlijk", zegt verkeerspsycholoog Gerard Tertoolen.

Volgens hem verdienen automobilisten meer coulance, legt hij uit in Radio EenVandaag. Want het doel van een boete is gedrag bijsturen en ervoor zorgen dat mensen zich beter gedragen in het verkeer. "Maar bij die minimale overtredingen gaat dat echt niet veranderen. Dan moet je constant op je teller letten dat je niet één tot vijf kilometer te hard gaat. En dat is gevaarlijk, omdat je dan steeds even niet met het verkeer bezig bent."

Waarom krijgen we meer kleine boetes bij snelheidsovertredingen?

"Ik hoor allemaal borrelpraat", zegt voormalig verkeersofficier van het Openbaar Ministerie Koos Spee in hetzelfde radioprogramma. Hij vertelt dat het onzin is dat mensen voor een snelheidsovertreding van één km/u een boete krijgen. De politie flitst op de snelweg immers pas als er een snelheid van 136 wordt gemeten en na een meetcorrectie van drie procent blijft dan 131 km/u over.

"Maar je reed gewoon 6 kilometer per uur te hard. En op je teller reed je minstens 140", zegt Spee. Hij legt uit dat auto's in werkelijkheid vaak iets langzamer gaan dan wat er op de snelheidsmeter staat. "De bekeuring is dus terecht en je hoeft helemaal niet constant op je teller te kijken."

'Niks mis mee'

Op de Facebookpagina van de NOS reageren meer mensen die er precies zo over denken. "Je rijdt al snel 10 km/u te hard op je eigen teller voordat je gepakt wordt, niks mis mee", schrijft Bart Bosman.

Volgens Tertoolen zou dit duidelijker op de boetes moeten worden vermeld. "Heel onverstandig om 1 km/u te hard te noteren, want dat wekt veel ergernis op."

Ongelukken sneller fataal?

Tien kilometer te hard rijden kan volgens Stichting Wetenschappelijk Onderzoek Verkeersveiligheid SWOV een groot verschil maken. De kans dat een aangereden voetganger overlijdt, verdubbelt als een auto niet 50, maar 60 km/u gaat. Dezelfde aanrijding met 70 km/u betekent dat ruim drie op tien voetgangers het statistisch gezien niet overleven.

"Het is niet goed mogelijk aan te geven hoeveel meer kans je op een ongeval hebt als je 131 km/u rijdt in plaats van 130", schrijft woordvoerder Patrick Rugebregt. "Feit is natuurlijk dat je ergens de grens moet trekken."

Volgens John Remmerswaal van het OM kunnen op deze snelheden een paar kilometer per uur sneller "het verschil tussen leven en dood betekenen". Het heeft grote gevolgen voor onder meer de remweg en de impact van een botsing.

De boetes zijn in Nederland behoorlijk hoog, maar de pakkans stijgt niet.

Koos Spee

Vooral op 130-kilometerwegen kregen veel meer mensen een minimale snelheidsboete. 69.000 bestuurders, vijf keer meer dan in 2015, kregen de boete voor een gecorrigeerde snelheid van 131 km/u.

Volgens het OM komt dat mede door de toename van het aantal snelwegen waar 130 de maximumsnelheid is. Ook is er meer trajectcontrole en werken de nieuwe digitale flitspalen dag en nacht.

De forse stijging van het aantal 'kleine' verkeersboetes leidt volgens Tertoolen tot extra frustratie, omdat zware overtredingen te weinig worden beboet. "Daar ergeren mensen zich het meeste aan. Je maakt jezelf niet erg geloofwaardig als verkeershufters niet goed worden aangepakt, maar er wel veel boetes zijn voor een paar kilometer per uur te hard rijden."

Voormalig verkeersofficier Spee kan zich daar deels in vinden. "De boetes zijn in Nederland behoorlijk hoog, maar de pakkans stijgt niet. Terwijl dat laatste veel belangrijker is."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl