Voetgangers passeren de uitgang van een parkeergarage
NOS NieuwsAangepast

Q-park verklaart oorlog aan 'treintjerijden'

Parkeerbedrijf Q-Park gaat strenger optreden tegen automobilisten die zonder te betalen parkeergarages uitrijden. Directeur Mark van Haasteren waarschuwt dat 'treintjerijden' levensgevaarlijk is. "Het is een paar keer bijna fout gegaan. Het moet nu echt stoppen voordat het te laat is."

Bij treintjerijden blijft een zwartparkeerder dicht op een betalende voorganger rijden, zodat de slagboom niet sluit. Van Haasteren schat dat het ongeveer 15.000 keer per jaar gebeurt bij de 260 Q-Park-garages in Nederland. De inkomsten die Q-Park misloopt noemt Van Heesteren marginaal, het gaat hem vooral om de verkeersveiligheid.

"Het levert buiten de garages onmiddellijk heel gevaarlijke situaties op. Het merendeel van de garages ligt in binnensteden, daar zijn veel voetgangers, veel fietsers. Mensen zijn er niet op bedacht dat auto's met hoge snelheid de weg op komen."

Doe het niet, want je krijgt een heel dikke rekening.

Mark van Haasteren

De tijd van waarschuwen is nu voorbij, stelt Van Haasteren. "We waren begonnen met daders aan te spreken, maar dat heeft geen effect gehad. We gaan nu mensen opsporen met deurwaarders. Zij krijgen een naheffing en moeten alle kosten betalen, dat kan honderden euro's zijn. Doe het dus niet, want je krijgt heel dikke rekening."

In de Volkskrant, waar Q-Park aandacht vraagt voor het probleem, noemt Van Haasteren het voorbeeld van een Seat Ibiza-chauffeur die een recordaantal van 32 keer gesnapt werd in parkeergarage Amsterdamse Poort. De rechter legde de man een boete van 3196 euro op.

Aan andere remedies wil Van Haasteren niet beginnen. Zo is er voor dubbele slagbomen niet overal plaats. "Bovendien is het grote nadeel dat de 99,9 procent van onze goedwillende klanten dan moeten lijden onder de enkeling die dit gedrag vertoont.

Net als tanken zonder te betalen

Dat vindt ook Monique Pluijm, voorzitter van Vexpan Platform Parkeren Nederland. "Een dubbele slagboom of andere technische mogelijkheden zijn niet de oplossing. Je pakt zo alleen maar de mensen die wel welwillend zijn door het gebruiksgemak te verminderen."

Ze vergelijkt het probleem met dat van tanken zonder te betalen. "Mensen weten daar nu dat ze gepakt worden, maar bij parkeren is dat nog niet zo. Die bekendheid moet dus groter worden en dat is in wezen wat er nu gebeurt."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl