Het is nu officieel: Sanoma verkoopt SBS aan Talpa

Aangepast
SBS6 late night-programma Naar bed Met Irene | ANP

Talpa neemt de TV-zenders SBS6, Veronica, Net5 en SBS9 over van het Finse mediabedrijf Sanoma. Het mediabedrijf van John de Mol legt 237 miljoen euro op tafel voor het belang van 67 procent van Sanoma in SBS Broadcasting. 

Vrijdag meldde het Algemeen Dagblad de overname al. Sanoma en Talpa wilden toen de berichten nog niet bevestigen. 

Talpa wil met de aankoop de positie van SBS op de Nederlandse markt verstevigen. Op zijn beurt krijgt Sanoma alle aandelen van Veronica Uitgeverij in handen, met onder andere Veronica Magazine en Totaal TV.

"Ik geloof sterk in een onafhankelijk Nederlands multimediabedrijf dat flexibel is om in te spelen op het veranderende medialandschap", aldus De Mol in het persbericht. "SBS wordt onderdeel van een geheel dat veel breder is dan alleen televisie.

Bot

Talpa van De Mol aast ook op de Telegraaf Media Groep (TMG), maar vangt tot nu toe bot. Het heeft wel een belang opgebouwd van ruim een kwart van de aandelen in De Telegraaf.

Sanoma is bezig met een strategische herschikking van de portefeuille en richt zich op de zogenoemde  'strongholds'. Dat zijn bedrijfsonderdelen die een leidende positie in de markt hebben of krijgen, en daar hoort SBS niet bij. Met het geld van de verkoop wil het bedrijf investeren in groei.

Sanoma heeft in Nederland en Belgiƫ een waaier aan digitale en magazinemerken, zoals Ouders van Nu, Linda, VTWonen, Libelle, Donald Duck en Nu.nl.

STER Reclame