AFP
NOS NieuwsAangepast

Opnieuw zet Amerikaanse foodketen voet op Nederlandse bodem

De al eerder aangekondigde komst van Amerikaanse foodketens naar Nederland begint steeds meer vorm te krijgen. Vandaag opent Taco Bell de eerste zaak in Eindhoven, vorige week had Amsterdam de primeur van de eerste Dunkin' Donuts en later deze week volgt al de tweede vestiging.

Ook grillketen TGI Friday's, Five Guys (naar verluidt de favoriete hamburgerketen van oud-president Barack Obama) en Pizza Hut hebben plannen met ons land.

"Een invasie? Daar lijkt het wel op", zegt foodwatcher Ubel Zuiderveld. Volgens hem is het niet de eerste keer dat Nederland wordt overspoeld door Amerikaanse eet-ketens. "In de jaren 70 kwamen McDonald's, KFC en Pizzahut. In de jaren 90 volgde een minder succesvol golfje met Wendy's (burgers), Arby's (sandwiches) en Applebee's (grill). Die zijn allemaal alweer weg."

Starbucks

Na de komst van Starbucks naar Nederland - in 2007 - kwam de economische crisis en hadden Amerikaanse ketens geen plannen voor internationale expansie. Nu betere tijden lijken aan te breken, ontstaan er weer grootse plannen. Ook van ketens die het al eerder probeerden in Nederland, zoals Dunkin' Donuts. Zo'n 15 jaar geleden vertrok de donut-keten weer uit Nederland na een mislukt avontuur.

"De tijden zijn veranderd", zegt Roberto Fava van Dunkin' Donuts. "In die tijd dronken we koffie vooral nog thuis, nu lopen we regelmatig op straat met koffie in onze hand. En onze maatschappij is nog verder ver-amerikaniseerd, waardoor Amerikaans gebak het goed doet: brownies, muffins en donuts zijn nu heel gewoon."

"Veel Amerikaanse ketens hebben in eigen land moeite om door te groeien, dus zoeken ze het elders", zegt foodwatcher Zuiderveld. "Vaak eerst in Canada, dan in het Verenigd Koninkrijk en dan maken ze de sprong naar Nederland. We zijn nog steeds een beetje de poort naar Europa, al is het helaas wat minder geworden omdat Nederland wat meer met zichzelf bezig is."

Geen ramp

Veel Amerikaanse ketens bieden traditioneel fastfood, dat vaak wordt geassocieerd met ongezond eten. "Daar kun je over discussiëren natuurlijk", zegt Zuiderveld. "Een keer hamburger met friet is geen ramp, je moet het niet iedere dag doen. De traditionele fastfood zal de komende jaren nog doorgroeien."

Maar er zijn ook volop kansen voor ketens met gezond eten. "In de wat grotere steden bestaan al veel kleine zaken die zich richten op vers, biologisch en gezond. Koelvitrines met ter plekke gemaakte yoghurt met bessen, dat soort producten. Dat gaat ook wel groeien."

Frituur

En wat gebeurt er dan met de traditionele snackbar of frituur? "Ik vrees dat die het in de grote steden heel moeilijk gaat krijgen en misschien wel zo goed als verdwijnt. Er is zoveel ander aanbod, bovendien hebben ze vaak een wat ouderwets imago."

Buiten de grotere steden blijft er wel een toekomst voor de frikandel speciaal, denkt Zuiderveld. "Er zijn nog steeds zo'n 4800 snackbars, cafetaria's of frituren. Die hebben in veel kleinere gemeenschappen nog een duidelijke functie als afhaaladres, samen met de Chinees misschien. Dat zal nog wel even zo blijven."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl