Getty Images / Bloomberg

"Ik zet er grote vraagtekens bij of dit wel effectief is", zegt luchtvaartdeskundige Joris Melkert van de TU Delft over het Brits-Amerikaanse laptopverbod.

Met het oog op de veiligheid is het vanaf zaterdag op enkele vluchten verboden om apparaten groter dan een telefoon mee te nemen in de cabine. "Maar als je echt kwaad wilt en je stopt een bom in je laptop, dan maakt het in feite niet uit of hij in het ruim ontploft of in de cabine", zegt Melkert.

Hij wijst op de vliegramp bij het Schotse Lockerbie in 1988. "Daar ging het om een bom in het ruim en dat ging ook heel goed mis." Alle 259 inzittenden en elf mensen op de grond kwamen om het leven.

Tussenstop

Een veiligheidsexpert van een Aziatische maatschappij noemt tegen persbureau Reuters nog een ander bezwaar. Niets houdt passagiers namelijk tegen om een vlucht met een tussenstop te boeken naar een Amerikaanse of Britse bestemming, zegt Ruben Morales.

Op het tweede deel van de reis zou de laptop dan alsnog in de cabine terechtkomen. Morales: "Een gedeeltelijk verbod gericht op enkele maatschappijen uit een paar landen zal reizigers niet beschermen tegen een terreurdreiging."

Verschillende analisten betwijfelen of de angst voor aanslagen wel de ware reden van het laptopverbod is. Zij vermoeden dat er ook protectionistische motieven meespelen.

Door de maatregel worden namelijk vooral de drie grote maatschappijen uit de Golfstaten getroffen: Emirates, Qatar Airways en Etihad Airways. Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen vinden dat de Arabische concurrenten door flinke subsidies van hun overheden oneerlijke voordelen genieten en voeren een lobby in Washington om tegenmaatregelen af te dwingen.

Een hoge ambtenaar binnen de Amerikaanse regering ontkent dat het laptopverbod met die lobby te maken heeft. "Die maatschappijen zijn wellicht niet het doelwit, maar ze zullen de gevolgen wel voelen", zegt een Amerikaanse analist tegen persbureau AP. "De vraag is alleen hoe erg."

Overigens lijkt Emirates zich vooralsnog niet veel zorgen te maken. "Wie heeft er nou tablets en laptops nodig?", grapt de maatschappij op YouTube over zijn uitgebreide entertainmentsysteem aan boord. 

STER reclame