Oprichter Alexander Klöpping van Blendle ANP

NRC stopt in april met online kiosk Blendle

tijd van publicatie Aangepast

Krantenuitgever NRC heeft besloten om op 1 april te stoppen met Blendle, het initiatief om losse artikelen te kopen of een abonnement te nemen op een selectie van artikelen uit verschillende media. Hoofdredacteur Vandermeersch heeft dat in een verklaring op de website bekendgemaakt.

"Waarom besloten wij om te stoppen? Het korte antwoord: omdat we, ondanks al onze sympathie, oprecht vrezen dat Blendle op middellange termijn niet goed is voor de journalistiek. Het lange antwoord is natuurlijk wat genuanceerder."

Niet verrijkt

De krant voert allereerst een economisch argument aan. De premium-versie van Blendle, waarbij een lezer een abonnement kan nemen op een selectie van artikelen, is financieel niet gunstig voor NRC. Met die versie biedt Blendle geen aanvullende dienst meer aan, maar wordt de dienst zelf ook een uitgever.  

Als tweede argument schrijft Vandermeersch dat de NRC-stukken op Blendle niet verrijkt worden met video's, links en en andere digitale zaken die de stukken op nrc.nl wel hebben. 

"Kortom, waar we dus aanvankelijk blij waren met Blendle, dat ons hielp om nieuwe lezers te bereiken, zien we nu Blendle in de vijver van de abonnees vissen en beantwoordt Blendle vooral te weinig aan onze ambitie om vernieuwende journalistiek ook op lange termijn in stand te houden."

Ook zou NRC, volgens een bron bij de krant, vinden dat de NRC-artikelen te weinig worden gepromoot in de nieuwsbrief van Blendle.

Blendle not amused

"Ik wist niet dat dit eraan kwam, het komt voor mij compleet als een verrassing", zegt mede-oprichter van Blendle Alexander Klöpping. "NRC zegt dat het ze te weinig oplevert, maar we hebben afgelopen jaar 200.000 euro exclusief btw naar ze overgemaakt." 

Ook vindt Klöpping het argument dat Blendle niet voldoende innoveert slecht. "Ik vraag al jaren om data, zodat we naast tekst ook video’s en visualisaties kunnen tonen, maar die komen gewoon niet. Ik vind dit echt heel jammer, want hierdoor kan een groep Nederlanders die geen abonnement wil ook niet meer losse stukken uit NRC lezen."

'NRC loopt promotie mis' 

Mediadeskundige Piet Bakker zegt in een reactie dat dit heel ernstig is voor Blendle omdat het om een belangrijke trekker gaat die eruit stapt. De kracht van Blendle is juist dat alles erop staat, zegt hij.

Volgens Bakker maken ook andere kranten een rekensommetje of Blendle nog wel genoeg oplevert. Sommige media zouden al een betere deal van Blendle hebben geëist.

Het is volgens Bakker wel de vraag of Blendle-lezers straks nog wel de NRC-artikelen zullen lezen. Die promotie van Blendle via sociale media gaat de krant missen.   

STER Reclame