NOS Nieuws Economie Cultuur & Media Aangepast

'Overnamestrijd Telegraaf begint op een realityshow te lijken'

ANP

Een verbeten strijd over de grootste krant van het land. Redactie en bestuurders komen tegenover elkaar te staan. Een gang naar de rechter dreigt. De overnamestrijd van De Telegraaf wordt ongekend hard gespeeld. 

"Het is bijna een realityshow", lacht Piet Bakker, lector massamedia en digitalisering aan de Hogeschool Utrecht. "Ik zie wel een format."

Hoofdrolspelers zijn het Vlaamse Mediahuis en het Nederlandse Talpa van John de Mol. Beide hebben al een groot belang in de Telegraaf Media Groep, respectievelijk 60 en 21 procent. 

De strijd om De Telegraaf barst in december 2016 los, als het Mediahuis een bod van 5,25 euro per aandeel op tafel legt.

Op de beurs doet het aandeel op dat moment 3,25 euro. TMG wordt geplaagd door tegenvallende advertentie-inkomsten en teruglopende abonnementscijfers, wat tot ontslagen en onrust leidt op de redacties. Mediahuis hoopt die trend te kunnen breken. Het bedrijf heeft al ervaring in Nederland, met NRC en De Limburger.

John de Mol komt in januari met een tegenbod, 5,90 euro. TMG is vorig jaar nauw gaan samenwerken met diens bedrijf Talpa om nieuw publiek op radio en televisie te bereiken. Als TMG zich niet laat verleiden, verhoogt De Mol het bod naar 6,35 euro en vanochtend nog eens naar 6,50.

Volgens Bakker zijn de redacties niet onverdeeld blij met de invloed van De Mol. "Door het zwalkende beleid van de afgelopen jaren is er veel onduidelijk. Redacties weten niet waar ze aan toe zijn."

Het is een soort strijd van revolutionairen tegen reactionairen, de 21ste eeuw versus de 20ste eeuw.

André Meinema

"De Mol heeft het niet waargemaakt", zegt Bakker. "Als je de jaarverslagen leest, dan zeggen ze dat ze digitaal enorme percentages winst willen halen, maar dat is nooit gelukt. In de uitgeefwereld wordt nog steeds ongelooflijk veel geld verdiend met papier."

Veel TMG-journalisten lijken daarom liever voor Mediahuis te kiezen. "Sommigen zijn voor Mediahuis, want wat weet Talpa nou helemaal van kranten?", zegt economieredacteur André Meinema. "Maar met Talpa sla je wel nieuwe wegen in, met Mediahuis blijf je in krantenpapier hangen. Het is een soort strijd van revolutionairen tegen reactionairen, de 21ste eeuw versus de 20ste eeuw."

De discussie loopt zo hoog op dat dit weekend de raad van commissarissen (pro-Mediahuis) de raad van bestuur (pro-Talpa) op non-actief zet. De bestuurders stellen zich "onvoldoende constructief en realistisch op", heet het. De deal met Mediahuis loopt gevaar omdat zij voor Talpa blijven strijden. 

"Dat is een unieke zet geweest", oordeelt Bakker. Meinema is het met hem eens. "Het is heel ongebruikelijk, want zij moeten straks de tent wel gaan runnen." Mediahuis koopt TMG samen met investeerder en grootaandeelhouder Guus van Puijenbroek. Van Puijenbroek zit ook in de raad van commissarissen, maar staat tijdelijk even aan de kant gezien de belangenverstrengeling.

Geen bevlieging van De Mol

Met de uitschakeling van zijn medestanders lijkt De Mol aan het kortste eind te gaan trekken. Zelfs als TMG ingaat op zijn hogere bod, hebben zijn tegenstanders al laten weten dat hij nooit hun aandelen in handen zal krijgen, 60 procent van het totaal. Die verkopen ze niet.

"Dit gaat hard tegen hard. Talpa is erop gebrand, dit is niet een bevlieging van De Mol", meent Meinema. "Maar Mediahuis waant zich met 60 procent van de aandelen al eigenaar. Wat kan De Mol willen met zijn 20 procent? Zij zullen denken: 'De Mol, leg je er nou bij neer.'"

STER reclame