Zomerbanden of winterbanden? Sommigen hebben geen idee
Een op de zes automobilisten weet niet welke banden er onder zijn auto zijn gemonteerd. Dat blijkt uit onderzoek in opdracht van brancheorganisaties Bovag en de Vaco.
"Veel mensen rijden ’s winters gewoon door met hun zomerbanden. En als ze banden vervangen letten veel mensen vooral op de prijs. Dat vinden ze kennelijk belangrijker dan hun veiligheid", zegt Bovag-voorzitter Bertho Eckhardt.
In Nederland zijn winterbanden niet verplicht. Toch willen de brancheorganisaties dat de overheid ingrijpt. "Wij zouden graag zien dat ongevalsgegevens openbaar worden", zegt Eckhardt. "Veel van die info blijft nu in de politiearchieven liggen."
Ongevallenanalyses leveren volgens de brancheorganisaties veel bruikbare gegevens op. "Als bij ongelukken in winterse omstandigheden auto’s met zomerbanden betrokken zijn of zelfs de veroorzaker zijn, dan lijkt ons dat relevante informatie", zegt Eckhardt. "Het zou enorm helpen als meer informatie beschikbaar wordt gesteld aan de branche en de verzekeraars. Dat is ook goed voor de bewustwording van de weggebruikers."
Duitsland geeft volgens de Bovag-voorzitter het goede voorbeeld. Bij onze oosterburen is gedetailleerde informatie over de oorzaken van verkeersongevallen al lang openbaar. Het Duitse Centraal Bureau voor de Statistiek houdt bij wat de oorzaken zijn van verkeersongevallen. Ongeveer een op de drie ongevallen heeft met de autobanden te maken. Dat is meer dan bij remmen of verlichting.
Oorzaak ongevallen met gewonden (Duitse CBS)
2015 | |
Totaal ongevallen | 3.636 |
Technische mankement: | |
Banden | 1.117 |
Verlichting | 642 |
Remmen | 612 |
Stuurinrichting | 175 |
Trekhaak | 55 |
In Duitsland bestaat strikte regelgeving voor de banden. Het staat zelfs op het kentekenbewijs. Hiervan afwijken is zonder herkeuring niet toegestaan.
"In Nederland mag meer en is minder handhaving. Je kunt daarom op je vingers natellen dat het bij ons veel slechter gesteld moet zijn", zegt Edwin Brinksma van bandenorganisatie VACO. "Mensen staan er niet bij stil."
Slachtoffers
De Duitse politie gebruikt de gegevens om gerichter te controleren en te handhaven. In Nederland is dat niet aan de orde. Het ziet er volgens de Bovag niet naar uit dat de komende verkiezingen daar verandering in gaan brengen.
"Verkeersveiligheid is een ondergeschoven kindje. Het staat niet hoog op de politieke agenda", constateert Bovag-voorzitter Eckhardt. "Helaas zien we dat verkeersveiligheid ook in de verkiezingsprogramma’s geen prioriteit heeft. Terwijl duidelijk is dat het aantal verkeersslachtoffers stijgt."