ANP

Facebook biedt opnieuw een functie aan die ontleend lijkt te zijn aan Snapchat. WhatsApp, een dochterbedrijf van Facebook, krijgt de functie 'Status' waarin berichten (net als bij Snapchat, waarmee foto's worden gedeeld) na 24 uur verdwijnen.

Om het gebruik ervan te stimuleren krijgt een 'Status' prominente plek in de app. Via de 'Camera', de middelste knop in de menubalk, kun je je eigen status delen en via 'Status', de meest linkse knop, die van anderen bekijken. 

In augustus kreeg een ander dochterbedrijf van Facebook, Instagram, al de functie 'Instagram Stories', waarmee je verhalen kunt delen die ook na 24 uur verdwijnen.

WhatsApp-status lijkt sterk op de verhalenfunctie van Instagram en Snapchat WhatsApp

Volgens WhatsApp zelf komt de functie ter gelegenheid van de achtste verjaardag van de dienst, een moment dat aanstaande vrijdag officieel wordt gevierd. Want, zo schrijft topman Jan Koum in een blogpost, 'Status' is de functie waarmee het voor WhatsApp allemaal begon.

Het is nu misschien lastig voorstelbaar, maar ooit was de chat-app niet meer dan een middel waarmee je je status deelt, zoals 'beschikbaar', 'bezig' of 'in de sportschool'.

Argusogen

Hoe mooi WhatsApp de functie ook verkoopt, het moment dat hij wordt gelanceerd is niet toevallig. In maart gaat Snapchat naar de beurs. Facebook bekijkt de groei van die app met argusogen en doet zijn uiterste best om de populaire functies ervan zo snel mogelijk over te nemen.

Facebook vreest dat Snapchat advertentie-inkomsten gaat wegsnoepen, omdat de app veel tieners weet te trekken. Deze groep is voor adverteerders steeds lastiger te bereiken en daardoor veel geld waard.

Dat leidde tot diverse mislukkingen, maar Instagram Stories had wel succes. De functie wordt volgens het fotoplatform door meer dan 150 miljoen mensen dagelijks gebruikt. Dit aantal ligt bij Snapchat slechts een paar miljoen gebruikers hoger, terwijl Snapchat al veel langer bestaat dan Instagram.

STER reclame