Studenten runnen een webwinkel in de Chinese provincie Zhejiang
NOS NieuwsAangepast

Het gaat vaak mis, maar we houden van de Chinese webwinkel

  • Achille Prick

    Redacteur Economie

  • Achille Prick

    Redacteur Economie

Levertijden van weken, matige kwaliteit of taalproblemen met de klantenservice. Een kwart van de Nederlanders die weleens online iets koopt in China krijgt ermee te maken. Toch zegt 80 procent van die groep dat ze een volgende keer weer iets zullen bestellen in China. Dat blijkt uit onderzoek van de Consumentenbond.

"De producten uit China zijn zo goedkoop dat veel consumenten de nadelen en risico's van het bestellen in China op de koop toenemen", zegt Joyce Donat van de Consumentenbond. "Neem speelgoed: een poppetje van Transformers kost hier bijvoorbeeld 15 euro, in China 3 euro. Dat is zo'n prijsverschil dat het consumenten niet uitmaakt dat ze er lang op moeten wachten. En als het een miskoop is, doet het vanwege de lage prijs ook minder pijn."

De Consumentenbond krijgt steeds meer vragen over de betrouwbaarheid en risico's van het bestellen bij Chinese webwinkels. Daarom werden 1666 consumenten ondervraagd die een of meerdere keren iets online hebben gekocht in China.

Nep

Naast speelgoed zijn het vooral opladers, telefoonhouders en kleding die ze in China kopen. Vaak goedkopere producten dus met weinig risico's. Bij de aanschaf van duurdere spullen adviseert de Consumentenbond om voorzichtig te zijn.

"Een tablet voor 100 euro komt niet veel verder dan de kwaliteit van een tablet uit de speelgoedwinkel", zegt Joyce Donat. "En merkproducten kosten ongeveer hetzelfde. Als een iPhone of een Adidas-shirt heel goedkoop worden aangeboden, is er een aanzienlijke kans dat ze nep zijn."

Consumenten kunnen bij duurdere spullen ook voor extra kosten komen te staan. "Op een product boven de 22 euro dat van buiten de EU komt moeten invoerrechten en btw worden betaald", zegt Donat. "Dat realiseren mensen zich vaak niet, maar dat kan oplopen tot flinke bedragen. En dat merk je dan pas als de koerier op de stoep staat en met je wil afrekenen. Dan blijkt dat koopje plots helemaal niet zo voordelig."

Veel consumenten bestellen niet in het buitenland omdat ze het contact met de klantenservice vrezen. Volgens het onderzoek van de Consumentenbond is die angst niet nodig. Het contact met een Chinese klantenservice krijgt een gemiddeld cijfer van 7,2. Problemen worden meestal snel en naar tevredenheid opgelost. De communicatie gaat vaak in het Engels, al gaat dat de ene keer wat makkelijker dan de andere.

Dubbele cijfers

De exacte cijfers moeten nog komen, maar volgens brancheorganisatie Thuiswinkel.org is er vorig jaar voor 12 miljard euro aan spullen gekocht via internet. "En daarvan komt voor een paar honderd miljoen euro uit China", zegt directeur Wijnand Jongen van Thuiswinkel.org. "Dat is nog niet zo veel, maar het groeit wel ieder jaar met dubbele cijfers."

Daarmee lijken de Chinezen geduchte concurrenten te worden voor de Nederlandse webshops. Ook omdat ze bijvoorbeeld op het gebied van klantenservice niet slecht scoren. Wijnand Jongen ziet de bedreiging echter nog niet. "De Nederlandse consument weet inmiddels wel wat hij van een webshop kan verwachten. Nederlandse webwinkels zijn betrouwbaar en daar wordt ook nog verreweg het meeste besteld. Een consument die voor goedkoop gaat, die koopt misschien sneller in China."

Maar als de Chinese webshops in Nederland steeds meer marktaandeel veroveren kan dat de prijs van sommige producten drukken. "Zeker, er zal iets veranderen in de markt", zegt Jongen. "Maar er is nog zoveel ruimte voor groei dat dat niet direct een probleem is."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl