ACM onderzoekt winst van bedrijf achter ov-chipkaart al maanden

Aangepast
ANP

De Autoriteit Consument en Markt (ACM) is al maanden bezig met een onderzoek naar Translink, het bedrijf achter de ov-chipkaart. De toezichthouder wil weten of het bedrijf misbruik maakt van zijn positie. "We zagen dat er veel geld in kas is en als actief toezichthouder willen we onderzoeken hoe dat komt", zegt een woordvoerder van de toezichthouder. 

Het bedrijf heeft geen winstoogmerk en is eigendom van de bedrijven in het openbaar vervoer. Translink is de enige aanbieder van ov-chipkaarten. Het is niet verboden om een machtspositie te hebben, maar er misbruik van maken wel. "We willen bijvoorbeeld weten of Translink onnodig hoge tarieven rekent voor hun dienstverlening." 

Aanloopkosten

Translink heeft tussen 2011 en 2015 55 miljoen euro winst gemaakt, bevestigt staatssecretaris Dijksma van Infrastructuur. Zij zegt dat het geld is gebruikt om de aanloopkosten terug te betalen aan de vervoersbedrijven die de ov-chipkaart hebben ontwikkeld. Ook de komende jaren gaat de winst nog naar deze bedrijven.

Als de aanloopkosten zijn terugbetaald, wil Dijksma dat de winst aan de reiziger wordt besteed. Ze wil dat de vervoersbedrijven gaan nadenken over hoe dat kan, bijvoorbeeld door de aanschafkosten te verlagen en verbeteringen door te voeren. Ook zou de levensduur misschien verlengd kunnen worden.

Een nieuwe ov-chipkaart kost 7,50 euro. Volgens het AD zijn de inkoopkosten van het plastic van de kaart 88 cent. Daar komen nog de kosten van de chip en de antenne bij, plus het in elkaar zetten. Daarnaast levert Translink aanvullende diensten, zoals de klantenservice en de website. Na vijf jaar is de kaart verlopen en moet de reiziger een nieuwe kopen. 

STER Reclame