Het is dé manier om je te laten horen tegenwoordig: niet via Twitter of Facebook, maar ouderwets via een advertentie in de krant. Premier Rutte deed het met een 'fatsoensoproep' in de landelijk dagbladen en Hugo Borst met een paginagrote advertentie in het AD voor betere ouderenzorg. 

Vanochtend verschenen er weer twee manifesten in kranten. In een advertentie in NRC spreekt een groep artsen zich uit tegen euthanasie bij demente ouderen. En in de Volkskrant doet een groep, die zich 'Wij zijn Nederland' noemt, een oproep aan alle Nederlanders die hechten aan fatsoen om zich te laten horen. Dit laatste manifest is gefinancierd door de PvdA.

Dat manifesten zo vaak in kranten worden geplaatst is opvallend in deze tijd, maar reclamestrateeg Camiel Bulder heeft er wel een verklaring voor. "Het belangrijkste is misschien niet het bereik van de kranten tegenwoordig, maar de autoritaire rol die ze nog altijd in de samenleving innemen", zegt hij in het NOS Radio 1 Journaal

Hij wijst er op dat de advertenties bijvoorbeeld hebben geleid tot dit gesprek op de radio. "Niet het feit dat er aandacht aan besteed werd in de krant heeft het uiteindelijke effect opgeleverd, maar dat de radio en tv het daarna overnemen."

Belangrijk is natuurlijk dat er over een onderwerp wordt gepraat.

Reclamestrateeg Camiel Bulder

Bulder denkt wel dat de manifesten iets opleveren. "Als ik kijk naar de advertentie van de artsen: het aantal handtekeningen dat op de website staat, is nu al aanzienlijk hoger dan voordat het manifest in de krant stond", zegt hij. "Maar belangrijker is natuurlijk dat er over een onderwerp wordt gepraat. Dan maakt het in principe niet uit of er honderd of duizend handtekeningen onder staan."

Goed voorbeeld van een manifest dat zijn doel heeft bereikt, is dat van Hugo Borst dat hij samen met Carin Gaemers maakte over de kwaliteit van de ouderenzorg. Het kreeg massale steun onder het volk en ook in de Tweede Kamer. Staatssecretaris Van Rijn van Volksgezondheid trok in januari 100 miljoen euro extra uit voor de zorg in verpleeghuizen. En premier Rutte maakte deze week bekend dat de VVD 2 miljard euro beschikbaar wil stellen voor betere ouderenzorg. 

Het manifest van de twee kreeg bovendien de Machiavelliprijs, voor een bijzondere prestatie in de publieke communicatie. 

Hugo Burst en Carin Gamers ontvangen de de Machiavelliprijs 2016 ANP

Dat er nu zo veel manifesten in de krant staan, komt vast en zeker doordat er binnenkort verkiezingen zijn, stelt de reclamestrateeg. "Alle onderwerpen die in de advertenties aan bod komen, hebben ook met de verkiezingen te maken. Iedereen wil natuurlijk het thema dat voor hem of haar belangrijk is in het debat hebben, dus als zo'n advertentie daarbij helpt zal men niet schuwen om die ook te gebruiken." 

Een goed manifest moet volgens Bulgers niet te commercieel zijn. "Dan zal er niet op worden ingegaan." De advertenties van vandaag, die van de artsen en van 'Wij zijn Nederland', hebben wel goed uitgepakt, denkt hij. "Hun investeringen zullen waarschijnlijk terugverdiend worden door de aandacht die er nu aan wordt besteed, maar er zullen ook een paar advertenties zijn die ons allemaal zijn ontgaan." 

STER reclame