ANP

In Nederland hebben we de NPO, RTL, SBS en videodiensten zoals Netflix. Deze platformen concurreren allemaal om bekeken te worden, vooral in de avonduren. Het lijkt erop dat er nog een grote speler bijkomt: Facebook. Het bedrijf zet al jaren in op video, maar vooral op mobiele schermen. Dat lijkt te gaan veranderen. 

The Wall Street Journal meldt dat Facebook werkt aan een app voor zogenoemde set-topboxen. Dit zijn kleine kastjes, zoals de Apple TV, waarmee je videodiensten zoals Netflix en YouTube kunt volgen. Facebook wil daar graag tussen staan, maar waarom? 

Televisiegeld 

Dat heeft alles te maken met advertentie-inkomsten, de motor van het bedrijf. Het platform richt zich steeds meer op video en wil daar op een gegeven moment geld aan verdienen. Dat is niet zonder reden, want de advertentiemarkt op televisie is groot en in Amerika alleen al 70 miljard dollar waard. Daar wil Facebook graag van meeprofiteren.

Ook raakt het aantal mogelijkheden om advertenties te stoppen in het nieuwsoverzicht een keer op. Dus het platform heeft adverteerders beloofd op zoek te gaan naar nieuwe manieren.

Televisie-content kan voor Facebook een nieuwe manier zijn om gebruikers vast te houden Reuters

Daarnaast verandert momenteel het kijkgedrag van mensen tot 35 jaar, de zogenoemde millennials. Die kijken steeds minder naar lineaire televisie. 

"Dat neemt elk jaar met zo’n 5 procent af", zegt Charles Vaneker. Hij is universitair docent communicatiewetenschappen aan de Vrije Universiteit in Amsterdam. "Hun kijktijd verplaatst zich naar online, dus het is logisch dat Facebook daarop in wil springen."

Op een smartphone blijf je niet lang hangen, maar voor een tv ga je gerust een half uur of een uur zitten.

Charles Vaneker, communicatiewetenschapper

"Het is koffiedik kijken wat Facebook precies gaat doen", gaat Vaneker verder. "Maar het platform is er veel aan gelegen om gebruikers langer vast te houden. Video speelt daarbij een belangrijke rol. Maar hoe doe je dat? Op een smartphone blijf je niet lang hangen, maar voor een tv ga je gerust een half uur of een uur zitten."

Het idee is dat je, net als op YouTube en Netflix, naar Facebook toegaat om bepaalde series te zien. En aangezien YouTube en Netflix met apps aanwezig zijn op de Apple TV, wil Facebook dat ook. 

Realityseries

En die app moet worden gevuld. Hiervoor is het platform naar verluidt in gesprek met mediabedrijven en studio's. Facebook bestelt bij hen, tegen betaling, series en wil deze vervolgens met reclame erin uitzenden.

Volgens bronnen van The Wall Street Journal mikt Facebook op filmpjes die ongeveer tien minuten duren. Het zou gaan om een mix van sportvideo's en tv-series. Om wat voor series het gaat is nog onduidelijk. Maar daar heeft Vaneker wel een idee over. 

"Ik zie nog geen onlinekanaal dat realityseries, zoals die nu in handen zijn van tv-omroepen, heeft omarmd. Als Facebook dat goed aanpakt kan het daar flinke stappen in maken. Denk bijvoorbeeld aan een soort Wie is de Mol, wat onder millennials heel populair is."

STER reclame