Tim Hofman in de Tweede Kamer, voor het burgerinitiatief van BNN 'Een pil teveel maakt geen crimineel'.
Aangepast

'Jongeren moeten een schop onder hun hol en naar de stembus'

Tim Hofman hoopt jongeren naar de stembus te krijgen. Samen met een clubje twitteraars wil hij de groep jongeren die voor het eerst mag stemmen in maart, motiveren om daadwerkelijk te gaan stemmen.

Volgens de presentator heeft deze generatie "een schop onder z'n hol" nodig. En daar is mede-initiatiefnemer Rutger de Quay het mee eens. "Jongeren janken heel veel over wat er anders moet, maar vervolgens doen ze er niks aan."

Het idee voor deze campagne ontstond heel spontaan. "We hadden het er op Twitter over dat jongeren en studenten zo weinig interesse in de politiek hebben en gingen nadenken hoe we dat kunnen veranderen", vertelt Rutger.

Vervolgens ging het hard: op Facebook heeft de club in een dag bijna 3000 likes en bij het Twitteraccount staat de teller op moment van schrijven op zo'n 5800 volgers en dat worden er met de minuut meer.

Hoe nodig is het?

Volgens cijfers van het Centraal Bureau voor de Statistiek ging bij de Tweede Kamerverkiezingen van 2012 bijna een derde van de jongeren niet naar de stembus (30 procent). Het gemiddeld aantal niet-stemmers onder alle leeftijdsgroepen was 25 procent.

"Ik ben zelf 21 en mag deze verkiezingen pas voor het eerst stemmen", vertelt Rutger. "En met mij echt een grote groep, het gaat om zo'n 800.000 jongeren. Die willen we bereiken."

Hoogleraar communicatiewetenschap Claes de Vreese zei eerder tegen Nieuwsuur dat de verkiezingsthema's jongeren vaak minder aanspreken, zoals pensioenen en hypotheekrente-aftrek.

Daarnaast is er een enorm informatieaanbod. "Jongeren kunnen heel actief zijn op Twitter of Facebook en toch niks van politici meekrijgen", zegt De Vreese. "Je kan je eigen flow aan informatie creëren. De uitdaging ligt erin om door te dringen zodat je daarin wordt meegenomen."

Er moet op een serieuze manier met jongeren gecommuniceerd worden volgens De Vreese: "Ze willen niet aangesproken worden in Jip en Janneketaal."

De initiatiefnemers zijn overweldigd door alle steun. "Daar zijn we vooral heel erg blij mee. We worden echt platgebeld en de mailbox stroomt vol. Uit alle hoeken van het land komen creatieve, leuke ideeën. Nu is het een kwestie van een keer samenkomen, goed nadenken en dan knopen doorhakken, zodat we een goed plan kunnen presenteren."

Caesar Bast (22) van de Nationale Jeugdraad, is groot fan van het plan van "Team Hofman", zoals hij het noemt. "Het is een hartstikke goed initiatief."

Zelf is hij bezig met een jongerenkieswijzer, die op 15 februari live gaat. Die gaat jongeren thema's voorleggen die relevant zijn voor jongeren. Met als doel: meer jongeren naar de stembus. "Als je weet welke partij bij je past, dan is de drempel om naar de stembus te gaan een stuk lager."

De verkiezingen in de Verenigde Staten en het Oekraïne-referendum: allebei voorbeelden waar jongeren weinig stemden en waar ze juist een verschil hadden kunnen maken, zegt Caesar. "Veel jongeren zien het woord politiek en denken: niks voor mij. Dat had ik een paar jaar geleden ook."

Het gaat te vaak over de ouderenzorg, over de AOW en over pensioenen, denkt Caesar. "Dingen die voor ons jongeren ook belangrijk zijn, maar over een aantal jaren pas." En juist daarom is hij “Team Hofman" dankbaar. "Daardoor gaan lijsttrekkers misschien toch denken: we moeten het over de jongeren hebben."

Caesar verwacht dat er dit jaar veel jongeren gaan stemmen. "Ik ben erg hoopvol gestemd. Ik denk dat dit het jaar is dat jongeren zich moeten uitspreken. Tim Hofman heeft de boel op stelten gezet en wij hebben straks de jongerenkieswijzer: dit jaar gaan wij het gewoon doen."

Veel bekende Nederlanders en politici steunen De Stembus ook. Net als Youtuber Teske de Schepper:

Door de enorme stroom aan enthousiaste reacties vanuit heel Nederland waren de initiatiefnemers even, naar eigen zeggen, van hun apropos. "Maar inmiddels hebben we de eerste stappen gezet". Op Facebook doet de club de plannen iets meer uit de doeken.

"Wij zijn van plan door het land te gaan bij MBO, HBO en WO scholen om daar jongeren te stimuleren om te gaan stemmen. Daarnaast willen wij ook aanwezig zijn bij jongerenevenementen. [...] Via campagnes op internet, filmpjes, maar ook offline."

Om hun doel te bereiken hebben ze "geld! Heel veel geld!" nodig. En: "Vrijwilligers, flyeraars, mensen die met ons dit enorme project willen en kunnen opzetten."

Deel artikel: