NOS

Feest dit weekend voor Chinezen in Nederland: het 'jaar van de haan' is begonnen. De afgelopen tien jaar groeide de Chinese gemeenschap in ons land met 22.000 mensen. Waarom trekken ze eigenlijk naar Nederland?

De Chinese gemeenschap staat bekend als hardwerkend en gesloten. "Mijn ouders kwamen hier vooral om te werken, we hadden een restaurant. Het was gebruikelijk dat gezinsleden meehielpen. Er was niet veel tijd voor andere activiteiten", vertelt Shunli Huang. Hij richtte zelf de franchiseketen Eazie op, waar gezond fastfood wordt verkocht, zoals wokmaaltijden, salades en smoothies.

"De eerste generatie kwam hier om te werken met de hoop op een beter leven voor hun gezin. Zij spreken de taal matig en blijven veelal binnen de eigen gemeenschap", zegt SCP-onderzoeker Ria Vogels. "Vaak komen de Chinezen uit hetzelfde dorp. Ze halen na emigratie mensen uit hun omgeving naar de plekken op de wereld waar ze zelf naar geëmigreerd zijn."

Zo ging het ook met de vader van Huang. "Hij begon in de keuken. Later begon hij met zijn familie, die ook was overgekomen uit China, zijn eigen restaurant. Dat was hard werken, vaak zes tot zeven dagen in de week." Familie is erg belangrijk, vertelt Huang. "Daaraan wordt naast werken de meeste tijd besteed."

'Gelukkig nieuwjaar, veel geluk'

"Werken is belangrijk, maar daarnaast wordt de tweede generatie Chinezen door hun ouders discipline bijgebracht", zegt ook Chi Chi Lau. Ze is de dochter van een Chinese supermarktondernemer, die ook een noodlefabriek in Nederland heeft.

Uit cijfers blijkt dat de tweede generatie Chinezen het erg goed op school doet. Ze excelleren in het onderwijs, waar ze zelfs aanzienlijk beter scoren dan mensen zonder migratie-achtergrond. Dat blijkt ook uit een eerder rapport van het SCP. Ze zijn ondernemend, doen het erg goed op de arbeidsmarkt en mengen goed in de samenleving.

De Chinese cultuur willen we in Nederland ook behouden.

Chi Chi Lau, ondernemer

"Na mijn opleiding heb ik eerst een tijdje in het bedrijfsleven gewerkt, maar omdat ik zelf wat wilde opbouwen en het ondernemerschap miste, heb ik Eazie opgericht", vertelt Huang. "Je ziet dat veel Chinezen met een hoge opleiding uiteindelijk toch nog ondernemer worden. Dat zit ons in het bloed."

Voor de tweede generatie blijven familie en culturele tradities erg belangrijk. Ook met de viering van het Chinese nieuwjaar is dat het geval. "De Chinese cultuur willen we in Nederland ook behouden", zegt Lau. "Mijn Chinese afkomst is erg belangrijk voor me. Zo leerde ik nooit mijn ouders tegen te spreken en mocht ik niet 's avonds uit." 

STER reclame