June Robbins, een van de 'Riveters' Ewout de Bruijn / NOS

Ze leverden een belangrijke bijdrage aan de geallieerde invasie in Europa in de Tweede Wereldoorlog: Amerikaanse vrouwen en meisjes die werk gingen doen dat tot dan toe door mannen werd gedaan. Na de oorlog raakten ze in de vergetelheid, maar nu wijdt het Nationaal Bevrijdingsmuseum in Groesbeek een tentoonstelling aan de vrouwen, die als 'Rosies' bekend zijn komen te staan.

"Rosie the Riveter is een metafoor voor de miljoenen hardwerkende vrouwen die duikboten bouwden, aan vliegtuigen sleutelden en in wapenfabrieken werkten", zegt geschiedkundige Maria Grever van de Erasmus Universiteit Rotterdam. Zonder die vrouwen was de Tweede Wereldoorlog volgens haar mogelijk heel anders gelopen.

Feminisme

De Rosies hielden de Amerikaanse wapenindustrie draaiende. De mannen die dat normaal deden, waren allemaal naar het front gestuurd. Toen veel hoogopgeleide vrouwen na de oorlog ontslagen werden, leidde dat tot frustraties, vertelt Grever. "Ze moesten hun verworven rechten opgeven en zich weer op het gezin richten." 

De passer die June Robbins gebruikte Ewout de Bruijn / NOS

De inzet van de Rosies leidde uiteindelijk wel tot een betere positie van vrouwen in Amerika en de rest van de wereld. Het Nationaal Bevrijdingsmuseum verzamelde posters, maar ook werkgerei en verhalen van vrouwen.

Drie voormalige Rosies waren bij de opening van de expositie. "Natuurlijk zijn we nog steeds trots op wat wij gedaan hebben, maar het meest trots zijn wij erop dat zo veel mensen ons in het zonnetje zetten", zei Anna Hess (90) tegen de aanwezigen. 

June Robbins bij de opening van de expositie Ewout de Bruijn / NOS

June Robbins is ook 90 jaar. Zij werkte als technisch tekenaar op een scheepswerf. "Ik moest mijn docent ervan overtuigen dat ik dat kon. Het was eigenlijk een vak dat alleen jongens mochten leren", vertelt ze bij de glazen vitrine met daarin haar passer, liniaal en andere spullen.

Ik moest wat doen.

June 'Rosie the Riveter' Robbins (90)

Robbins hield zich staande tussen de jongens en mannen. Ze maakte de bouwtekeningen die nodig waren voor het verbouwen van vrachtschepen tot oorlogsbodems. "Ik moest wat doen, zo voelde ik dat", zegt Robbins. Ze klinkt nog steeds strijdbaar. "Ik was een kind op de middelbare school. Op deze manier kon ik mijn steentje bijdragen."

Niet alleen Robbins, ook veel andere vrouwen gingen aan het werk in de oorlogsindustrie na het zien van posters waarop werkende vrouwen werden afgebeeld. Een van die postervrouwen heette Rosie. Ze poseerde met een popnagel ('rivet')-pistool, dat veel gebruikt werd bij de bouw van schepen en vliegtuigen. Zo werd Rosie the Riveter uiteindelijk het symbool voor miljoenen Amerikaanse vrouwen.

STER reclame