NOS NieuwsAangepast

Zware tijden voor verhuisbedrijven

Door economieverslaggever Jeroen Schutijser

Verhuizers hebben het moeilijk in deze economisch zware tijden. De huizenmarkt zit op slot, dus er wordt weinig verhuisd. "Vooral de particuliere markt is in de afgelopen twee jaar ingestort met zo'n 50 procent", zegt Jan van Santen van verhuisbedrijf Waaijenberg Groep.

"Voor augustus 2008 kregen we per dag vijftig tot tachtig aanvragen voor een offerte. Nu zijn dat er tien tot vijftien. Dat betekent inkrimping van het personeelsbestand, het wagenpark verkleinen en andere activiteiten ontwikkelen", zegt Van Santen.

Zakelijke markt

Van Santen heeft geluk dat zijn bedrijf ook actief is in de zakelijke markt, met verhuizingen van bijvoorbeeld ministeries, kantoren, scholen en ziekenhuizen. "Die markt is redelijk constant."

Het aantal verhuisbedrijven is fors afgenomen. "Een jaar of vijftien geleden telde Nederland nog vijfhonderd erkende verhuizers, nu zitten we al onder de driehonderd", zegt Van Santen. "Bedrijven zijn failliet gegaan of gefuseerd."

Verwacht wordt dat het aantal verhuisbedrijven de komende jaren verder daalt.

Bodem bereikt

Peter Overvliet, directeur van de Branchevereniging Erkende Verhuizers, denkt wel dat de bodem nu bereikt is. "Over de hele linie zie ik de afgelopen twee jaar een omzetdaling van zo'n 30 procent", zegt hij. "Vooral 2009 was bedroevend. In 2010 zijn we niet verder gedaald."

Overvliet geeft toe dat veel consumenten kiezen voor zelf verhuizen. "Veel mensen zien de kosten voor de verhuizer als sluitpost", zegt hij. Dat is opvallend, want de tarieven van verhuizers zijn de afgelopen jaren juist flink gezakt, omdat er minder werk is.

'Nog geen wonderen'

"De omzet is nu stabiel. Van 2011 verwacht ik echter nog geen wonderen", zegt Tom Stuij, algemeen directeur van het samenwerkingsverband Mondial Movers. Zijn voorspelling komt overeen met die van de Nederlandse Vereniging van Makelaars, die een paar weken geleden ook meldde in 2011 geen echt herstel van de huizenmarkt te verwachten.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl