Persbureau Meter

Er waren vanochtend ruim 300 ongelukken op snelwegen door de gladheid. "Daarbij was een opvallend hoog aantal vrachtwagens betrokken", zegt Patrick Potgraven van verkeersdienst VID.

Volgens Potgraven geeft dat te denken. "Het zijn toch professionele vervoerders. Je verwacht van iemand die voor zijn beroep rijdt, dat hij beter weet wat hij doet dan een niet-professionele bestuurder. Als er dan toch zoveel vrachtwagens van de weg raken, dan is die professionaliteit wat mij betreft ver te zoeken."

Tijdstip

Zijn vrachtwagenchauffeurs roekelozer gaan rijden of zijn er andere factoren die een rol spelen? Politiewoordvoerder Thomas Aling durft daar geen uitspraken over te doen. "Het is niet zo vaak meer glad in Nederland, dus er is weinig te zeggen over het rijgedrag van vrachtwagenchauffeurs bij gladheid."

"Ik kan me wel voorstellen dat het tijdstip waarop de meeste vrachtwagens gaan rijden er iets mee te maken heeft. Ze gaan vaak al heel vroeg de weg op, als er net is gestrooid en het strooisel nog niet goed is ingereden. En als je dan begint te glijden, dan is er ook geen houden meer aan."

Lege trucks

Bergingsbedrijf Collewijn voegt daar nog aan toe dat het in 80 procent van de geschaarde trucks gaat om vrachtwagens met een lege aanhanger. "Als die gaan schuiven, missen ze druk van lading en schuiven ze door."

Vrachtwagenchauffeurs worden ook vaak door hun werkgevers onder druk gezet om toch te gaan rijden. "Waar iedereen thuis kan blijven, blijven wij rijden", zegt een woordvoerder van Transport en Logistiek Nederland. "Wij moeten dingen afleveren bij klanten, dus we kunnen niet van de weg afblijven."

'Vrachtwagenchauffeurs moeten rijden, maar wel oplettend'

Hotel

Volgens Patrick Potgraven van VID is mobiliteit vandaag de dag zo vanzelfsprekend geworden dat we toch gewoon gaan rijden, ongeacht de verkeerssituatie. "Deze gladheid is al dagen van tevoren aangekondigd. Als je dan toch per se ergens moet zijn op zaterdagochtend, dan kan je in die plaats de avond tevoren toch ook een hotel nemen?"

Wegbeheerders zouden volgens Potgraven moeten overwegen om te stoppen met strooien. "Dan is het gewoon voor iedereen duidelijk dat je niet de weg op moet. Door te strooien creëer je een soort schijnveiligheid."

STER reclame