Prins Constantijn in Las Vegas: dit is dé plek om je te bewijzen

Het logo van het Consumer Electronics Show AFP
Geschreven door
Nando Kasteleijn
Techredacteur

"Ik denk dat we veel nieuwe technologieën gaan zien, dat we verrast worden door wat er straks allemaal te krijgen is. En dat we met onze Nederlandse start-ups een impact gaan hebben op wat er hier gebeurt." 

Dat zegt prins Constantijn, ambassadeur van StartupDelta, over de Consumer Electronics Show (CES). Hij is met een recordaantal jonge Nederlandse techbedrijven in Las Vegas, om aan de bijna 180.000 bezoekers te laten zien wat innovatieve Nederlandse ondernemingen te bieden hebben. "Dit is de belangrijkste techbeurs, dé plek om jezelf te bewijzen." 

Dertig Nederlandse start-ups zijn op missie met het ministerie van Economische Zaken en StartupDelta, een lobby-organisatie onder leiding van prins Constantijn om jonge Nederlandse bedrijven in Europa en daarbuiten beter op de kaart te zetten.

Een technologie waar Constantijn veel van verwacht is kunstmatige intelligentie; het proces waarbij gadgets steeds slimmer worden. Dit is niet nieuw, maar dit jaar opnieuw groots aanwezig. "Mijn overtuiging is dat je straks als bedrijf niet concurrerend genoeg bent als je product niet slim is."

Constantijn: kunstmatige intelligentie wordt de tech-trend van dit jaar

Van tevoren heeft Constantijn om de tafel gezeten met de start-ups die nu mee op reis zijn. "De beurs is zo gigantisch groot, je kunt hier volledig verdwalen als je niet van tevoren een goed plan hebt gemaakt. Doe je dat niet, dan is het zo voorbij en heb je er niet uit kunnen halen wat erin zat."

Verder is de prins ervan overtuigd dat Nederland er wat betreft jonge techbedrijven goed voor staat, maar dat er ook nog veel werk te doen is. "Het is nu zaak om alle puzzelstukjes, alle onderdelen waar de afgelopen twee jaar aan is gewerkt, om die te gaan verbinden. We zien nog te weinig bedrijven doorgroeien en dat kennis te weinig wordt omgezet in nieuwe start-ups."

En dat is waar Erik Stam, hoogleraar economie aan de Universiteit van Utrecht, achter staat. Volgens hem is StartupDelta nu te veel gefocust op de korte termijn. "Er zou veel meer ruimte moeten zijn om bedrijven te laten doorgroeien."

Erik Stam: liever Scale-up dan Startup

Daarnaast vindt hoogleraar Stam dat er rondom StartupDelta vooral een hype hing, zonder dat het echt impact had. "Er zijn te weinig veranderingen doorgevoerd. StartupDelta moet zich daar meer voor gaan inzetten. Denk bijvoorbeeld aan het makkelijker maken om nieuwe medewerkers aan te nemen en geld voor investeringen te krijgen."

Constantijn: "Ik denk dat er al heel veel dingen gebeuren, maar misschien zien niet alle betrokkenen alles. Maar ik neem de kritiek wel serieus", zegt de prins in een reactie. "Ik denk dat het belangrijk is dat we nog meer gaan luisteren naar wat de start-ups willen. De mensen waar we mee samenwerken kunnen we tot nu toe goed bedienen en dat is ook onze rol."

Constantijn; we luisteren naar de kritiek

Tegelijkertijd zegt Stam dat het heel goed is dat StartupDelta er is. "Hierdoor zijn start-ups veel zichtbaarder geworden en dat is belangrijk. Het gaat dus al een stuk beter dan eerst, maar het kan nog veel beter."

"Daar moet de komende tijd aan worden gewerkt", vervolgt Stam. "Ik hoop bijvoorbeeld dat StartupDelta niet slaafs het voorbeeld van Silicon Valley gaat volgen, maar samen met alle andere betrokkenen gaat zoeken naar waar Nederland voor staat."