Bedrijven maken extra kosten door stremming bij Grave

Tarwe, gerst en mais wordt per vrachtwagen aangeleverd Jeroen Schutijser - NOS

Aan de kade van veevoerbedrijf ForFarmers in Heijen is het stil. Normaal gesproken lossen de kranen drie tot vijf binnenvaartschepen per week. Maar de schepen gevuld met gerst, tarwe en mais varen nu naar een loswal in Oss. 

Door de stremming van de Maas bij Grave is het bedrijf gedwongen om vrachtwagens te laten rijden. Dat moet voorkomen dat de productie van veevoer stil komt te liggen door de beperkte aanvoer.

Over de weg

Directeur logistiek Frank van Kerkhof van ForFarmers heeft zes vrachtwagens ingehuurd die op en neer rijden tussen Oss en Heijen. "Het graan komt overal uit Europa vandaan en wordt normaal gesproken bij ons voor de fabriek gelost." 

Met laden, rijden en lossen zijn de vrachtwagens drie uur bezig. "En dat zijn allemaal extra kosten natuurlijk, maar we kunnen de productie niet stil laten vallen", zegt Van Kerkhof terwijl een vrachtwagen een lading gerst uitstort over een tijdelijke transportband. Die rolt het graan naar een stortput tientallen meters verderop. Per week verwerkt het bedrijf 5500 ton graan tot voer.

Vanuit het Limburgse dorp wordt het voer afgeleverd bij Nederlandse boeren. "Die merken niks van het extra werk hoor. Wij leveren gewoon."

1/3Tijdelijke losplaats voor vrachtwagens Jeroen Schutijser - NOS
2/3Tijdelijke losplaats voor vrachtwagens Jeroen Schutijser - NOS
3/3Baggerdok ligt aan de kade Jeroen Schutijser - NOS

Gevangen

Frans van der Linden van baggerbedrijf Koninklijke Smals in het Brabantse Cuijk is not amused. Een aantal van zijn baggerschepen ligt in de binnenhaven van Cuijk 'gevangen'. "Ze moeten door de keersluis van Cuijk om weg te komen. Maar ja, die sluis is gesloten door de lage waterstand van de Maas. Die kan pas open als de problemen in Grave zijn opgelost. Dat kan nog wel even duren."

Volgende week staat een klus gepland voor een van die baggerschepen. "Ik heb er een hard hoofd in. Wij zijn met een jurist aan het uitzoeken wat dat betekent in de contracten. We kunnen ons werk niet doen; mogelijk gaan er boeteclausules lopen, misschien moeten we materieel inhuren om het project toch te doen. Kortom, dat kost extra geld. Als ik het zo overzie: 100.000 euro per week."

Containers

Tegenover Smals ligt een containerterminal waar ook weinig bedrijvigheid is. Van der Linden: "Zij krijgen alle containers af- en aangevoerd via dezelfde binnenhaven. Dus zij liggen ook stil." 

Hoe werken de stuwen en sluizen in de Maas?