NOS NieuwsAangepast

Droom van Michael komt uit: zijn beelden zitten in Planet Earth II

Ja, zegt hij, het is wel even wat anders dan op het strand filmen. Voor de opnames van Planet Earth II trok de Brits-Nederlandse cameraman Michael Sanderson (33) de regenwouden in van Guatemala. Met camera én kapmes. Continu het hoofd naar boven gericht, op zoek naar slingeraapjes.

De eerste Planet Earth-serie van de BBC was een groot succes. De natuurserie scoorde meer kijkers dan populaire talentenshows. En nu, tien jaar later, is er een vervolg op de serie: Planet Earth II. Morgen is de eerste aflevering op NPO 1.

Het wachten op de aapjes viel mee, zegt Sanderson. Ze waren behoorlijk nieuwsgierig. Toch was het verblijf in de jungle behoorlijk pittig. "Ik heb een paar weken rondgetrokken om alles op beeld te krijgen. Ik heb het moeilijk gehad. Er komt geen hotelovernachting bij kijken. En je wordt aan alle kanten geprikt door insecten."

Het hielp niet mee dat de dieren bovenin de boomtoppen zaten. Met touwen en kleine platformen lukte het Sanderson om op de juiste hoogte te komen. "We hebben verschillende platformen gebouwd en hingen aan touwen in de bomen. Daar zit altijd een zeker risico aan."

Hij werkte tien jaar geleden twee weken als stagiair bij de BBC voor Planet Earth. "Ik had nooit gedacht dat mijn beeld er nu in zou zitten. Da's toch wel een droom die uitkomt."

Hij is inmiddels tien jaar professioneel natuurfilmer. Voor dat ene shot moet hij soms eindeloos lang wachten, maar dat zit 'm niet in de weg. "Om de een of andere reden kan ik uren blijven zitten. Ik blijf altijd rustig. Het is iets dat ik kan, en anderen vaak niet."

Michael tijdens een eerdere klus

Het is soms een eenzaam beroep, zegt hij. "Soms gebeurt er gewoon urenlang helemaal niets. Maar als er dan toch iets gebeurt, snap je wel weer waarom je het doet. Je kunt iedereen laten zien wat je hebt gefilmd en dat ook nog in heel mooie kwaliteit. Daarom kan ik dit werk blijven doen."

Verschillen

Een groot verschil met de eerste serie van Planet Earth is dat er niet alleen van statief wordt gefilmd, de makers gebruikten ook drones en gestabiliseerde handcamera's. "Er zit daardoor veel meer beweging in. Je beweegt als het ware met de dieren mee."

Hier alvast een voorproefje op het hele seizoen:

Sanderson schiet niet lukraak mooie beelden. In zijn hoofd maakt hij al een verhaaltje. "Elke keer als je de camera aanzet moet je denken aan het vorige en het volgende shot. Als een aapje het shot uitloopt, dan moet dat aansluiten bij wat je daarna filmt."

Het is altijd de sport om zo dichtbij mogelijk te komen. "Die mega close-up wil je altijd hebben. Zonder dat beeld is m'n productie niet compleet. De strijd voor dat beeld gaat soms zo ver dat ik vergeet een shot van verderaf te maken. Stom, want je ziet die beesten soms dan juist helemaal in hun element."

Mensen worden vaak boos als ze horen dat een verhaal in natuurfilms niet helemaal echt is geweest. "Je wilt een verhaal vertellen over de natuur zoals het zou zijn als de camera's er niet zouden zijn. Als je dat verhaal kunt vertellen en het klopt, dan kun je wel een stukje van de dag ervoor gebruiken."

Er is voor hem wel een grens. "Ik ben er geen voorstander van dat je het gedrag van dieren manipuleert."

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl