NOS NieuwsAangepast

Scholieren in Jemen bedenken goed einde voor radicale 'Osama'

Hij heet Osama, is een tiener en heeft geld nodig om te overleven in Jemen. Hij sluit zich aan bij een terroristische groep, radicaliseert en blaast zichzelf op bij een zelfmoordaanslag.

Osama is de hoofdpersoon in een theatervoorstelling, die vanaf deze week wordt opgevoerd bij middelbare scholen in Sanaa en Aden in Jemen. De voorstelling is een initiatief van het Yemen Youth Panel van ngo RNW Media. Maar het toneelstuk is niet zomaar een voorstelling: de leerlingen kunnen zelf een nieuw einde bedenken. Zo hoopt de organisatie dat jongeren in het land minder snel radicaliseren.

Het toneelstuk wordt twee keer opgevoerd. De eerste keer door professionele acteurs, de tweede keer mogen scholieren bepalen welke rol ze willen spelen om zo het einde van het stuk te veranderen. Want niet alleen de rol van Osama is belangrijk, ook de rol van de moeder, zus, vriendin en beste vriend is essentieel.

Door de rol in het toneelstuk te spelen, kunnen de scholieren ervaren hoe het is als er zich écht een Osama onder hen bevindt en hoe ze op dat moment moeten handelen. "Doordat ze de scènes aan kunnen passen, is het uiteindelijk mogelijk om toch een goed einde voor Osama te creëren", legt Ruba Mimi van RNW Media uit.

  • Abdul Salam Yahya Ibrahim
  • Abdul Salam Yahya Ibrahim
  • Abdul Salam Yahya Ibrahim
  • Abdul Salam Yahya Ibrahim

Het is de tweede keer dat de theatertour wordt georganiseerd. De vorige keer bleek uit onderzoek dat de tour een grote impact op de jongeren heeft gehad. "Het heeft me geïnspireerd om een betere moeder te zijn", zei een van de scholieren.

"Met hulp van mijn familie heb ik ervoor kunnen zorgen dat mijn oom zich niet aansloot bij een terroristische organisatie", legt een scholier uit. Een ander heeft ervoor gezorgd dat zijn broertje geen wapens meer bij zich droeg.

Creatieve ideeën

Ook gaven sommigen aan dat ze agent of leraar wilden worden om kinderen als Osama te helpen. Een paar jongeren kwamen zelfs met creatieve ideeën om Islamitische Staat of al-Qaida te verslaan.

Uit het onderzoek bleek ook dat zeker 92 procent van de scholieren niet meer wilde radicaliseren na het bekijken van de voorstelling. Ze gingen meer met familie en vrienden over onderwerpen als kindsoldaten, geweld, wapens en radicaliseren praten en kregen meer vertrouwen in de toekomst.

Deel artikel:

Advertentie via Ster.nl