'Dit is het einde van de plug-in hybride in Nederland'

ANP
Geschreven door
Achille Prick
Redacteur Economie

De benzineauto maakt een comeback ten koste van de hybride-auto. Per 1 januari vervallen alle gunstige bijtellingstarieven voor hybrides. Vooral leaserijders zullen dan weer sneller voor auto's op alleen brandstof kiezen, blijkt uit een rondgang langs een aantal grote leasemaatschappijen. 

"De bijtelling op de plug-in hybrides is al een stuk teruggeschroefd en we zien dan ook dat de verkopen van het aantal hybrides flink zijn teruggevallen", zegt Martijn Versteegen van LeasePlan, marktleider in Nederland. "Volgend jaar is het helemaal voorbij met de plug-in hybride."

'Helaas' minder hybride auto's

Per 1 januari geldt alleen nog voor een volledig elektrische auto de lage bijtelling van 4 procent. Voor alle andere auto's geldt dan het tarief van 22 procent. De bijtelling geldt voor mensen die een auto van de zaak leasen en hem ook privé gebruiken. Ze moeten dan 22 procent van de cataloguswaarde van de auto optellen bij hun inkomen. Dus betalen ze meer inkomstenbelasting. De gunstigere tarieven zijn afgeschaft omdat de milieuwinst volgens het kabinet te gering was.

Autodealer André Renses in Alkmaar, die gespecialiseerd is in hybrides, zegt dat de auto's absoluut milieuwinst hebben opgeleverd. "Het is doodzonde dat de voordelen op plug-in hybrides nu wegvallen. Hybrides hebben een slecht imago gekregen door de zakelijke veel-rijders die niet of nauwelijks opladen. Ik heb klanten die hebben nog nooit getankt met een hybride. Dat zijn lokale ondernemers, bijvoorbeeld een huisjesverhuurder op Texel. Die rijdt altijd op stroom. Dat is een groep aan wie de subsidies echt goed besteed zijn. Maar dat verhaal hoor je nooit."

Het is wachten op voldoende volledig elektrische auto's die ook geschikt zijn voor het mkb en particulieren. De keus is nu nog te beperkt.

André Renses, autodealer

Volgens Renses is het nog te vroeg om de lagere bijtellingstarieven te laten vervallen. "Het is nog wachten op voldoende volledig elektrische auto's die ook geschikt zijn voor het mkb en particulieren. De keus is nu nog te beperkt. Ik verwacht dan ook dat met name kleinere ondernemers weer terugkeren naar diesel of benzine. Dat is zonde als je het vanuit de gewenste vergroening van het wagenpark bekijkt. Wij zullen ook weer diesels en benzineauto's moeten inkopen voor de overbrugging tot de tijd dat de elektrische auto's aantrekkelijk genoeg zijn."

Volledig elektrisch

In de autobranche wordt verwacht dat de volledig elektrische auto ergens tussen 2018 en 2020 een doorbraak zal beleven. Verschillende automerken hebben de afgelopen tijd nieuwe modellen aangekondigd. Die auto's worden goedkoper en hebben ook een grotere actieradius. 

De meeste nieuwe modellen die de komende jaren op de markt komen, hebben een actieradius van zo'n 300 tot 500 kilometer. Dat maakt de auto's een stuk aantrekkelijker voor automobilisten.

"De terugval naar benzine- en dieselauto's zal dan ook tijdelijk zijn", verwacht Martijn Versteegen van LeasePlan. "Nu is zo'n twee procent van ons wagenpark elektrisch, in 2020 is denk ik tien procent van onze auto's volledig elektrisch. En de ambities van de automerken beloven veel meer. Vroeger ging het op de autobeurzen over de pk's. Nu ben je stoer als je een hoge reikwijdte haalt met je batterij."